Sökning: "Scandinavian Airlines"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Scandinavian Airlines.

  1. 1. Strategic Synergies in the Skies : The Role of Resource Sharing in Aviation Alliances

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacob Sonnesjö Nyqvist; Kevin Woodward; [2024]
    Nyckelord :Strategic alliances; resource sharing; resource-based view RBV ; aviation alliances; business networks.;

    Sammanfattning : This thesis investigates strategic alliances in the aviation industry, focusing on resource sharing, using Scandinavian Airlines (SAS) within Star Alliance and SkyTeam as case studies. It examines the operational and competitive benefits of these collaborations through qualitative research, including interviews with executives and experts. LÄS MER

  2. 2. “Det finns en strejkkultur hos SAS” : En kvalitativ innehållsanalys av SAS kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Palmén; Malin Jansson; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Scandinavia pilots’ unions; Kriskommunikation; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Skandinaviska pilotföreningarna;

    Sammanfattning : Denna studie är ämnad att undersöka hur SAS utformat deras kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022. De både strejkerna bröt ut som en konsekvens av brutna förhandlingar mellan SAS och skandinaviska pilotföreningarna. LÄS MER

  3. 3. A Storytelling and Brand Identity Connection

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Andrén; Therese Hermelin; [2022]
    Nyckelord :Corporate Brand Management; Corporate Brand Identity; Storytelling; Connection; Scandinavian Airlines; Bona; Volvo Cars; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: A Storytelling and Brand Identity Connection - A multiple case study on companies communicating through storytelling and how it can connect to their brand identity. Date of Seminar: June 2, 2022. Course: BUSN39, Degree Project in Global Marketing. Authors: Erik Andrén and Therese Hermelin. LÄS MER

  4. 4. Att bemöta flygskam : En kvalitativ fallstudie av varumärkesomprofilering i syfte att möta intressenters hållbarhetskrav inom Scandinavian Airlines

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Hjelm; Caroline Mackegård; [2022]
    Nyckelord :omprofilering; varumärke; intressenter; flygbolag; hållbarhet; flygskam;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur omprofilering används för att bemöta intressenters krav. Detta undersöks med utgångspunkt i hur flygbolaget Scandinavian Airlines (SAS) bemött och hanterat fenomenet flygskam under perioden 2017-2022. Teorier om omprofilering samt intressentteorin utformar studiens teoretiska ramverk. LÄS MER

  5. 5. "DÖD ÅT SAS" : En receptionsstudie på Flashback av SAS reklamfilm What is truly Scandinavian?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Frida Kropp Lindh; David Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Reception study; Flashback; active audience; counterpublics; cancel culture;

    Sammanfattning : Research Problem: The pressure for brands to stand out and at the same contribute to a better world is a constant battle in a competing digital media landscape. Advertising campaigns are ways for brands to separate themselves from their competition. LÄS MER