Sökning: "Scania Opticruise"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Scania Opticruise.
1. Velocity estimation in land vehicle applications - Sensor Fusion using GPS, IMU and Output-shaft
Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteoriSammanfattning : In this project an alternative velocity-signal for Scania’s heavy-duty vehicles was investigated. The current velocity estimation is based on wheel-encoders obtained from other control-units like ABS- and EBSsystems. Furthermore the wheel-encoders may have poor properties at both high and low velocites. LÄS MER
2. Kopplingsstyrning för ökad drivlinekomfort
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : SammanfattningDen serie komponenter hos en lastbil där drivande moment skapas och överförs kallas drivlina. Vid överföring av stora moment uppstår torsion i främst drivaxlarna och vid transienter i överfört moment kan drivlinans trögheter därför komma i svängning. LÄS MER
3. Skattning av fordonsmassa med driftstatistik
Master-uppsats, ReglerteknikSammanfattning : In the automatic manual transmission system, Opticruise, the choice of gear is based on several parameters such as road incline, driving resistance and vehicle mass. Many different mass estimations are made during driving. A final vehicle mass is then used to determine the current gear. LÄS MER
4. Robust Torque Control for Automated Gear Shifting in Heavy Duty Vehicles
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Tekniska högskolan; Institutionen för systemteknikSammanfattning : In an automated manual transmission it is desired to have zero torque in the transmission when disengaging a gear. This minimizes the oscillations in the driveline which increases the comfort and makes the speed synchronization easier. LÄS MER
5. Utredning av alternativt startlås
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Denna rapport är resultatet av det examensarbete som under hösten 2006 bedrivits på Scania i syfte att utreda en möjlig flytt av startlåset. Dagens rattlås är placerat under ratten och begränsar utrymmet för förarens knän och ben. Placeringen är även olämplig vid en olycka då föraren kan slå i nyckeln. LÄS MER