Sökning: "Scent marketing"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Scent marketing.

  1. 1. Den ljuva doften av en lyckad varumärkesregistrering - en studie om huruvida doft kan erhålla ett varumärkesrättsligt skydd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ebba Olsson; [2023]
    Nyckelord :immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Länge har varumärken varit ett ord, en form eller kanske en kombination av de två. I takt med den tekniska utvecklingen i samhället använder marknadsförare sig av andra typer av tecken som varumärken för att särskilja sig mot sina konkurrenter. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av butiksatmosfärer med materiella och immateriella faktorer i fokus : En fallstudie av Porsche Center i Segeltorp och i Malmö

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Celine Lindberg; Filippa Forsstedt; [2021]
    Nyckelord :Porsche; sensory strategies; sensory experiences; sensory marketing; brand image; customer experiences; perception; senses; retail atmospherics; retail environments; consumer behavior.; Porsche; sinnesstrategier; sinnesupplevelser; sinnesmarknadsföring; varumärkesimage; kundupplevelser; perception; sinnen; detaljhandelsatmosfär; detaljhandelsmiljöer; konsumentbeteende.;

    Sammanfattning : The aim of the bachelor’s thesis is to examine whether the atmospheric experience differs between two different stores within the same brand, depending on tangible and intangible elements. The authors have focused on how certain selected elements have been implemented in the store environments, to identify whether these can steer the atmospheric experience in different directions. LÄS MER

  3. 3. How Can Scents Influence the Way Customers Perceive Hotel Brands? Analysis on the Importance of Scents as part of Branding in the Hotel Industry

    L3-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Navarrete Lindez; Laia Martinez Miracle; Marine Hakobyan; [2021]
    Nyckelord :Scent marketing; hotels; sensory marketing; scent branding; brand image; brand loyalty; brand recall; brand associations and experiences; brand identity; brand identity prism; Santhiya Koh Yao Yai Resort Spa hotel; W Barcelona hotel; Sun Palace hotel.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Scent marketing has long been here; discussed in various literature and used by many brands all over the world. Yet, there is not sufficient research done on how scents affect customer perceptions of brands in the hotel industry. LÄS MER

  4. 4. "Se men inte röra" : En studie om sinnesmarknadsföring vid e-handel inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Erica Rydén; Hanna Holgersson; Gustav Borglin; [2021]
    Nyckelord :Digitization; E-commerce; Sensory marketing; Brand sense; Sight; Hearing; Scent; Touch; Taste; Digitalisering; E-handel; Sinnesmarknadsföring; Syn; Hörsel; Doft; Känsel; Smak;

    Sammanfattning : Inledning: En marknadsföringsstrategi som används i de fysiska dagligvaruhandelsbutikerna är sinnesmarknadsföring, men det finns för nuvarande kunskapsluckor vad det gäller att använda strategin vid e-handel. Syftet med studien är därav att få en djupare förståelse av hur svenska dagligvaruhandelsföretag arbetar med sinnesmarknadsföring vid e-handel och hur denna marknadsföringsstrategi påverkar kundens helhetsupplevelse. LÄS MER

  5. 5. Approaches to sensory marketing strategies within the beauty retail stores in Sweden : A qualitative insight concerning sensory interplay and sensory overload

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Veronica Grandin; Jessica Jönsson; Jakob Kessén; [2020]
    Nyckelord :Beauty retail stores; multisensory; store atmospherics; sensory congruency; sensory interplay; sensory marketing; sensory overload;

    Sammanfattning : As sensory marketing is becoming a more widely used strategy in the world, the need to distinguish oneself is more important than ever. The general knowledge of sensory cues, their interplay and sensory overload among Swedish retail beauty companies is researched in this thesis. LÄS MER