Sökning: "School Development"

Visar resultat 21 - 25 av 4857 uppsatser innehållade orden School Development.

  1. 21. De har samma temperatur, men den här är kallare : En kvalitativ studie om mellanstadieelevers förståelse av det fysikaliska fenomenet värmeledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikael Nilsson; Helen Blomqvist; [2024]
    Nyckelord :heat conduction; primary school; practical activity; thermal camera; värmeledning; mellanstadiet; praktisk aktivitet; värmekamera;

    Sammanfattning : The study identifies a specific problem area related to students' misconceptions about heat and heat conduction. The aims of the study are to contribute knowledge about how practical activities with thermal cameras impact the interaction and understanding of heat conduction among intermediate-grade students. LÄS MER

  2. 22. Ungdomar i kriminalitet - riskfaktorer som konstruerar ungdomars väg in till kriminalitet : En litteraturstudie som undersöker vilka riskfaktorer som möjligtvis leder till att ungdomar hamnar i kriminalitet, samt hur socialt arbete idag möter ungdomar i kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ilaf Hadi Aziz; Sara Aqil Mohammed; [2024]
    Nyckelord :Attachment Theory; Crime; Juvenile Delinquency; Labeling Theory; Risk Factors; Social Work; Youth; Anknytningsteori; Kriminalitet; Ungdomskriminalitet; Stämplingsteori; Riskfaktorer; Socialt arbete; Ungdomar;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand and identify the different risk factors that lead to juvenile delinquency and how social work interacts with juvenile delinquency. Juvenile delinquency is one of the main prominent discussions in Swedish society. There are a lot of youth today that fall victims to the evergrowing crime rates in Sweden. LÄS MER

  3. 23. Att bryta sig in på en ny arena : En kvalitativ intervjustudie med fysioterapeuter i elevhälsan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Alva Granqvist; Carolina Sörlin; [2024]
    Nyckelord :Schoolphysiotherapist; school; children; adolescence; physical activity; motor development; qualitative content analysis; Skolfysioterapeut; skola; barn; ungdom; fysisk aktivitet; motorisk utveckling; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Introduktion: Få barn i dag når rekommendationerna för fysisk aktivitet och ges inte möjligheten att ta del av de positiva effekter som kan erhållas av daglig fysisk aktivitet. Organisationer på global och nationell nivå har satt upp mål för att öka barn och ungdomars fysiska aktivitetsnivå. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Karlsson; Stina Strömner; [2024]
    Nyckelord :Differentiation; gifted children; preschool; sociocultural theory; support; Differentiering; förskola; sociokulturell teori; stöd; särskilt begåvade barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER

  5. 25. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER