Sökning: "School choice"
Visar resultat 1 - 5 av 1168 uppsatser innehållade orden School choice.
1. Teacher characteristics and choicesand their effects on reading achievement: A comparision between Sweden and Quebec
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Purpose. The purpose of this study is to compare teacher and classroom factors that are believed to affect students’ reading achievement scores at the fourth grade level by using PIRLS 2011 dataset. LÄS MER
2. Det (o)fria skolvalet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Ett eget val eller ett resultat av någonting annat ? - En kvalitativ studie om omständigheter kring ungdomars personliga målsättningar utifrån internt och externt kontroll-lokus
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how young people think about their chosen goals and the possibilities of reaching them, as well as whether they associate these goals and possibilities with internal and/or external circumstances. Six first- and third-year high school students were interviewed using a semi-structured interview guide. LÄS MER
4. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER
5. Debatten om svagpresterande elever : En undersökning om hur svagpresterande elever framställs i den svenska skolpolitiska debatten år 2018–2023
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The language used to talk about students has an impact on their performance in school. One student group mentioned in the educational policy debate is the weak-performing students. The purpose of this essay was to examine how weak-performing students are portrayed in the educational policy debate from 2018 to 2023. LÄS MER