Sökning: "School culture"

Visar resultat 1 - 5 av 855 uppsatser innehållade orden School culture.

  1. 1. Förutsättningar för friluftsliv i grundskolan : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare hanterar läroplanens vision i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Melissa Björklund; Adem Tirpan; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; PEH; elementary school; friluftsliv; friluftsliv i skolan; förutsättningar; idrott och hälsa; IdH; grundskolan; läroplanens vision; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studiens syfte är dels att undersöka hur idrottslärare bedriver friluftsundervisningen i förhållande till läroplanens vision och dels att undersöka om de har eventuella förslag på utvecklingsmöjligheter i arbetet med friluftsliv i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Hur upplever idrottslärare sina förutsättningar för att undervisa i friluftsliv i grundskolan? Hur omvandlar idrottslärare läroplanens vision till ett konkret innehåll i friluftsliv? Vilka utvecklingsmöjligheter uppfattar idrottslärare att det finns i arbetet med friluftsliv i förhållande till Lgr11? Metod Studien utgår från en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används som metod för att söka svar på studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Geografiämnet på gymnasiet : En studie om elevers uppfattningar, selektiva traditioner och didaktiska typologier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :louise lönnborg; [2020]
    Nyckelord :Geografiämnet; selektiva traditioner; elevuppfattning; undervisning; typologi.;

    Sammanfattning : In the following study, students' perceptions of the topic of geography are related to the subject's selective traditions. The theoretical framework of the study consists of selective traditions and different didactic typologies. Based on the theory, the study's empirical material is analyzed and discussed. LÄS MER

  3. 3. Undervisningspraktik, kritik, och granskning: en kunskapsöversikt över svenska historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Joakim Julin; Jönsson Peter; [2020]
    Nyckelord :Läromedel; Läromedelsanalys; Läromedelsgranskning; Textbook; Teaching Aid; Historia; History; Swedish;

    Sammanfattning : In this paper we aim to answer the question: “What kind of teaching practice, criticism, and review is most prominent in the current research about Swedish history school books and literature ?”. Swedish school books was governed and quality controlled by the state and school ministry between the years 1938 and 1991. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet i kenyansk och svensk verksamhet : Lärares uppfattningar och förhållningssätt till barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Pauline Lindh; Anna Bendefors; [2020]
    Nyckelord :Culture; participation; solidarity; strategies; teacher s role; Delaktighet; gemenskap; kultur; lärarens förhållningssätt; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare uppfattar och förhåller sig till barns delaktighet. Studiens datainsamling har gjorts i kenyansk grundskola och svensk förskola med fyra kvalitativa intervjuer i respektive verksamhet. Insamlad data har bearbetats med stöd av metoden tematisk analys och verksamhetsteorin. LÄS MER

  5. 5. Kan vi inte bara strunta i antiken? : En studie om antikens plats i  kursen Historia 1a1 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Mimmi Larsson; [2020]
    Nyckelord :Antiquity; history consciousness; history culture; textbooks; use of history;

    Sammanfattning : The aim for this study was to see the epoch antiquity’s part in the course History 1a1 in the textbooks, the regulatory documents, and the active history teachers in the municipality of Umeå. The method that has been used is hermeneutic method in cooperation with use of history. LÄS MER