Sökning: "School language"

Visar resultat 21 - 25 av 3002 uppsatser innehållade orden School language.

  1. 21. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER

  2. 22. Behind grades: Extramural, environmental and individual factors in learning English as a foreign language

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Amanda Milla Moilanen; [2024]
    Nyckelord :English as a Foreign Language; EFL; Extramural English; Environmental Factors; Individual Differences;

    Sammanfattning : The EF English Proficiency Index has presented high English proficiency levels for Swedish students. Previous investigations have studied different factors that contribute to high proficiency in a second language, such as the engagement with the language in the free time, or personal characteristics such as motivation or learners’ home environment. LÄS MER

  3. 23. Literature in EFL : A qualitative study of how EFL upper secondary school teachers in Sweden reflect on the uses of literature in EFL

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja Näslund; [2024]
    Nyckelord :second language learning; Swedish upper secondary school; English as a foreign language; Swedish National Curriculum; literature teaching;

    Sammanfattning : Research shows that there are several benefits that can be extracted from the usage of literature in EFL. The question is which benefits teachers tend to make use of in their classrooms. LÄS MER

  4. 24. Språkutveckling i förskolans pedagogiska dokumentation och skillnader mellan åldersgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Oscar Borsiin-Borring; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom svensk förskola varierar barngruppernas sammansättning, inte minst vad gäller ålder. Eftersom barns utveckling och lärande kontinuerligt ska dokumenteras och följas upp i kvalitetsutvecklande syfte i förskolan, så väcker mitt intresse för att undersöka hur barns språkutvecklingsdokument i relation till barngruppens ålderssammansättning. LÄS MER

  5. 25. Debatten om svagpresterande elever : En undersökning om hur svagpresterande elever framställs i den svenska skolpolitiska debatten år 2018–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Swärd; [2024]
    Nyckelord :Svagpresterande elever; problemrepresentation; subjektsposition; diskurs;

    Sammanfattning : The language used to talk about students has an impact on their performance in school. One student group mentioned in the educational policy debate is the weak-performing students. The purpose of this essay was to examine how weak-performing students are portrayed in the educational policy debate from 2018 to 2023. LÄS MER