Sökning: "School playground"
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden School playground.
1. Värdet av naturmöten för barn på skolgården
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : "If children don’t grow up knowing about nature and appreciating it, they will not understand it. And if they don’t understand it, they won’t protect it. And if they don’t protect it, who will?" (Attenborough 2014) Arbetet är uppbyggt kring barns syn på deras skolgårdar. LÄS MER
2. Fysikundervisning på lekplatsen : Möjligheter och utmaningar med lekplatsfysik i de tidiga skolåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Scientific concepts can be abstract for students in the younger school years. By using the playground that is a part of students’ everyday life you can investigate physical phenomena in a way that are close to the students. LÄS MER
3. Elementary School in Riksby
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : A new F-9 school for 900 children is planned in Riksby, Bromma. On the site today there is an airport which will soon be demolished and give place to a new neighbourhood. The layout is based on a 4,8 x 4,8 m grid, inspired by classic structuralism from the 1960s. LÄS MER
4. Vegetationens betydelse på skolgården : för barns lek och aktivitet
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : När vuxna människor minns tillbaka på sin skolgång, är oftast de starkaste minnena kopplade till skolgården. Skolgården är en viktig plats i vardagen för barn, där de kan utvecklas, hålla sig fysiskt aktiva och leka under sina raster. Forskning visar att det är bra för barns hälsa att vistas nära naturen. LÄS MER
5. Den föränderliga lekplatsen : barns möjligheter att påverka sin lekmiljö
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Uppsatsen undersöker föränderlighet och möjligheten att påverka som en kvalitetsaspekt av lekmiljön. I tidigare studier av barns lekmiljöer har det konstaterats att miljöer som inte är statiska utan som går att förändra är en kvalitet för leken. LÄS MER