Sökning: "Self-creation"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Self-creation.

  1. 1. Är TikTok samhällets nya makthavare? : En tematisk analys om påverkan och medvetenhet utifrån det sociala mediet TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Jennifer Andersson; Philip Carlsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; algorithms; authority; self-image; awareness; interviews; TikTok; algoritmer; makt; självbild; medvetenhet; intervjuer;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the effect, the social media app TikTok, has on the individual and what position of power the application has in that matter. By being the fastest growing social media app, TikTok offers the user an endless flow of content, personalized for the user by algorithms. LÄS MER

  2. 2. HUR FUNGERAR DEN GENUSMEDVETNA VÄGLEDNINGEN I GRUNDSKOLAN? : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristin Eidner; Lina Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden i Sverige är idag könssegregerad, kvinnor och män arbetar inom olika yrken samt i olika typer av verksamheter. Det har länge funnits ett politiskt mål att bryta de här strukturerna när det gäller arbete och studier. LÄS MER

  3. 3. Att utmana föreställningar : En kvalitativ studie om genusmedveten vägledning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Szucs; Mattias Hallgren; [2022]
    Nyckelord :Genus; Kön; Studie- och yrkesval;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupade kunskaper om studie- och yrkesvägledares syn på genusmedveten vägledning i grundskolan. Vi vill även att få fördjupade kunskaper om vilka metoder och verktyg som vägledarna använder i arbetet med genusmedveten vägledning. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med tidig vägledning : Studie- och yrkesvägledning för elever i årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Firel Jebrail; Denise Rhawi; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; tidig vägledning; vägledning på grundskola; valkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur studie- och yrkesvägledare arbetar med vägledning för elever i årskurs 1–6. Detta har genomfört genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta studie- och yrkesvgäledare. LÄS MER

  5. 5. Tidig studie- och yrkesvägledning på grundskolor : En kvalitativ studie om hur tidig vägledning kan främja elevers framtida yrkesval och skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ariba Söderholm Poli; [2021]
    Nyckelord :Tidig vägledning; mentala kartor; valkompetens; livslång karriärutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vikten av att implementera tidig studie- och yrkesvägledning i tidigt skede på grundskolor för att främja elevers framtid inom studier och yrkesval. Då detta anses som hela skolans ansvar valde jag att undersöka olika befattningar på grundskolor i kommuner både utanför och i Stockholm. LÄS MER