Sökning: "Semiotisk Mediering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Semiotisk Mediering.

  1. 1. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR FÖRSKOLEPERSONALENSKOMMUNIKATIVA KOMPETENSUTVECKLING : En kvalitativ studie inom förskolepedagogiskt område

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelen Ejnarsson; Johanna Nises; [2021]
    Nyckelord :Förskolepersonal; förskollärare; barnskötare; rektor; kommunikation; kommunikativkompetens; mediering; indikativ funktion; semiotisk funktion; fysiska; intellektuella redskap;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie utifrån ett sociokulturellt perspektiv, där åttasemistrukturerade intervjuer genomförts. Syftet är att undersöka hur rektorer möjliggör kommunikativ kompetensutveckling för förskolepersonalen. LÄS MER

  2. 2. Translation av funktionsgrafer med dynamiska matematikprogram : En fallstudie av gymnasieelevers undersökande arbetssätt med GeoGebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fredrik Hollström; [2018]
    Nyckelord :Artefakter; dynamiska matematikprogram; funktioner; GeoGebra; matematikundervisning; semiotisk mediering; translation; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades potentialen av ett dynamiskt matematikprogram när elever arbetar med translation av funktionsgrafer och använder ett undersökande arbetssätt. I studien användes det dynamiska matematikprogrammet GeoGebra. LÄS MER

  3. 3. Linguistic Relativity, Mediation and The Categorization of Motion

    L1-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Johan Blomberg; [2007]
    Nyckelord :Linguistic Relativity; Semiotic Mediation; Motion; Spatial Representation; Spatial Language; Rörelse; Språkrelativism; Språklig Relativitet; Semiotisk Mediering; Relationen Språk-Tanke; Linguistics; Allmän språkvetenskap Lingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This thesis is a contribution to current research conducted from a so called neo-Whorfian perspective. That is, do linguistic differences yield differences in categorization preference (in a forced choice similarity task)? However, the debate over the pervasiveness of the linguistic effect upon categorization, together with the incoherent findings in prior studies suggest a theoretically open-minded approach to studying the assumed relation between langauge and cognitive categorization. LÄS MER