Sökning: "Senges fem discipliner"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Senges fem discipliner.

  1. 1. Rektorer och förskollärares uppfattningar om det systematiska kvalitetsarbetet : Ett systemteoretiskt perspektiv på organisation och ledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Andersson; Josefine Nordlöf; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; organisation; systematiskt kvalitetsarbete; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera rektorer och förskollärares uppfattningar om det systematiska kvalitetsarbetet ur ett systemteoretiskt perspektiv. Studien som utfördes är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer användes som metod för att samla in data från fyra rektorer och fem förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och hinder för samverkansprocesser mellan yrkesroller i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lennartsson; Susanna Geczi; [2021]
    Nyckelord :Elevassistenter och lärare inom gymnasiesärskolan; kvalitativ studie; samverkan; Senges fem discipliner; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka möjligheter och hinder kring lärares och elevassistenters samver- kan inom gymnasiesärskolan och hur dessa faktorer påverkar elevernas skolvardag. Studien har ett interaktionsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Arbetsplatsens dynamiska karaktär : medarbetares perspektiv på attraktiva, hållbara och lärande arbetsplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Madeleine Hedin; Hanna Norman; Emelie Olsson; [2020]
    Nyckelord :Attractive workplace; health promotion; learning organization; sustainable workplace; teamwork; the theory of systems thinking; Attraktiv arbetsplats; hållbar arbetsplats; hälsofrämjande; lärande organisation; medarbetarskap; systemteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Komplexitet och flexibilitet är två faktorer som präglar dagens arbetsplatser, gamla etablerade mönster ersätts med nya och ständigt föränderliga organisations - och anställningsformer. Arbetet är en essentiell del av individens tillvaro som bidrar till inkomsttrygghet såväl som social samhörighet och känsla av identitet. LÄS MER

  4. 4. Utformandet av en erfarenhetspolicy : En fallstudie på Volvo CE

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Billig; Lima André; [2017]
    Nyckelord :Learning organization; Organizational learning; Continuous improvements; Lessons learned; Lärande organisation; Organisatoriskt lärande; Erfarenhetspolicy; Ständiga förbättringar; Lessons learned;

    Sammanfattning : Under en explorativ fallstudie på Volvo CE Arvika har förutsättningarna för organisatoriskt lärande undersökts med avsikt att skapa en erfarenhetspolicy anpassad till företaget. Organisatoriskt lärande är ett betydelsefullt område och bör ses som en förutsättning för ständiga förbättringar. LÄS MER

  5. 5. LÄRA LEAN : om lärande med Lean förbättringstavla

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Sofia Glantz; [2015]
    Nyckelord :Lean; Lean förbättringstavla; Lärande; Lärande organisation;

    Sammanfattning : Landets kommuner har en stor utmaning i hur man ska organisera den alltmer komplexa verksamheten och samtidigt kunna dra nytta av anställdas kompetens på ett tillfredställande sätt. Ängelholms kommun har bland annat valt att arbeta med Lean som är en filosofi men främst en samling metoder och verktyg som handlar om att ha ett synsätt och arbetssätt i verksamheten som skapar värde för kunden. LÄS MER