Sökning: "Sense of Community Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 203 uppsatser innehållade orden Sense of Community Theory.

  1. 1. Together, Apart Community and Connection in an Online Sangha

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Edward Olsson; [2024-01-30]
    Nyckelord :online interaction; online religion; Zen Buddhism; medium-as-language; medium-as-environment; netnography;

    Sammanfattning : This thesis investigates how the online, global Zen Buddhist community, Treeleaf Zendo, facilitates its meditation sessions, social events and forum, and how the members of the community experience this communication. Through examining the different digital media used in the community, the nature of the interconnection has been studied. LÄS MER

  2. 2. Éclatians Assemble! : Trygghet, kreativ utveckling och hierarkier i ett separatistiskt rum för musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Edvina Ström Fahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Safe space; separatism; music production; gender; community; technology; creativity; performativity; Foucault; Butler; Trygga rum; frizon; separatism; musikproduktion; genus; community; teknik; kreativitet; performativitet; Focault; Butler;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker deltagarnas upplevelser av ett separatistiskt tryggt rum för musikproduktion, specifikt för tjejer, transpersoner och ickebinära personer. Målet är att förstå hur deltagandet i dessa rum påverkar individernas självkänsla och kreativa utveckling. LÄS MER

  3. 3. “LIVE, BREATHE, TESLA” : En kvalitativ studie om gemenskap och kundlojalitet i Teslas svenska Facebook-community

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Shajan Bakir; Joel Arvid Olai; [2024]
    Nyckelord :brand community; customer loyalty; Tesla; Facebook;

    Sammanfattning : The primary objective of the research was to examine the motivations behind members’ participation in Tesla’s online community on Facebook and explore how member interaction influences engagement and loyalty towards Tesla. The emergence of new technologies has intensified the complexity of understanding user behaviors. LÄS MER

  4. 4. Mellan religion och sekularism : En kvalitativ studie om religiösa gruppers anpassningsstrategier och respons på sekularismens utmaningar

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ajla Karic; [2024]
    Nyckelord :Sweden; religion; secularization; modernization; qualitative method; religious diversity; religious practices.;

    Sammanfattning : This study, grounded in qualitative research methods, aims to provide a deeper insight into Sweden's religious landscape by examining the varied responses of different religious groups to the ongoing process of secularization and how these communities work to preserve their faith in a secular society. The study applies Weber's and Casanova's conceptualization of modernization, emphasizing the transformation of established systems through new ideologies, offering an analysis of how religious groups respond to secularization. LÄS MER

  5. 5. En för alla, alla för en: Identitetsledarskap kopplat till socialt stöd på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isa Polfeldt; Astrid Hammar; [2024]
    Nyckelord :social identitetsteori; identitetsledarskap; socialt stöd; organisatoriskt stöd; upplevt stöd från närmaste chef; social identity theory; identity leadership; social support; organizational support; perceived supervisory support; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om de fyra dimensionerna av identitetsledarskap (prototypikalitet, avancemang, entreprenörskap och direktörskap) predicerade olika former av socialt stöd (upplevt stöd från närmaste chef och stöd från medarbetare) samt social gemenskap på arbetsplatsen. Insamlingen av data utfördes i Sverige i form av en digital enkätundersökning som besvarades av personer som hade uppgett att de har eller tidigare hade haft en anställning (N = 160). LÄS MER