Sökning: "Sensemaking."

Visar resultat 1 - 5 av 413 uppsatser innehållade ordet Sensemaking..

  1. 1. MENINGSSKAPANDE KRING HÅLLBARHET GENOM INTERN KOMMUNIKATION. En kvalitativ studie om den interna hållbarhetskommunikationen på företaget Boehringer Ingelheim

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lovisa Henriksson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Intern kommunikation; Meningsskapande; Intern hållbarhetskommunikation; Hållbarhetsstrategier;

    Sammanfattning : This paper aims to give an understanding of how internal communication and sustainability can contribute to sensemaking through different theories about communication, for employees at a global pharmaceutical company. This through top-down management, internal sustainability strategies, together with the usage of different types of channels, messages, and cultures. LÄS MER

  2. 2. "Kommunikationen lämnar utrymme för fantasier..." : En kvalitativ intervjustudie om meningsskapande-och meningsgivande kommunikation i en förändring inom sjukhus i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sannah Kempe; Sara Tunemar; [2024]
    Nyckelord :sensemaking; sensegiving; transparency; organizational communication; changing process; trust; presence; availability; Västra Götalandsregionen; meningsskapande; meningsgivande; transparens; organisationskommunikation; förändringsprocess; tillit; förtroende; närvaro; tillgänglighet; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur ett urval enhetschefer på sjukhus inom Västra Götalandsregionen upplever ledningens kommunikation och vilka förutsättningarkommunikationsinsatsen ger enhetschefer att kommunicera med sina medarbetare. Studien undersöker kommunikation i en förändringsprocess under 2023 och utgår från organisationskommunikationens begrepp meningsskapande, meningsgivande samt transparent kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Måluppfyllelse och meningsskapande : En kvalitativ studie av medarbetares meningsskapande för hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ludvig Svensson; [2024]
    Nyckelord :Organizational field; institutional environment; sustainability; sustainability development; credibility; Meningsskapande; måluppfyllelse; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate sensemaking among employees within large service companies regarding sustainable development. To fulfill the purpose and address the research questions, the study has been conducted through six semi-structured interviews with employees from three major service companies. LÄS MER

  4. 4. Digitala kriser i en föränderlig värld : En innehållsanalys av den svenska regeringens kriskommunikation på sociala medier under koranbränningskrisen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Haernfelt; Julia Kjällquist; [2024]
    Nyckelord :kriskommunikation; sociala medier; desinformation; SCCT; framing; sensemaking; stakeholders;

    Sammanfattning : This study aims to analyze the crisis communication conveyed on social media by the Swedish government and public authorities in connection to the crisis concerning the burnings of the Quran in Sweden in the summer 2023. The study maps the messages and framings conveyed by the government, as well as which stakeholders they addressed. LÄS MER

  5. 5. Gör HR faktiskt skillnad? En fallstudie gällande HRMs betydelse för ett medelstort företag inom hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axelina Edberg; Ida Svensson; [2023-07-04]
    Nyckelord :HRM; HR-implementation; SMEs; Medium Sized Enterprises; Change Management; Sensemaking;

    Sammanfattning : Society is constantly changing, which means that organisations need to constantly adapt their strategies to the external factors affecting the business world. The new ideas concerning human resource management is part of the rapidly changing business environment, which requires that all organisations adapt their activities to these external transformations. LÄS MER