Sökning: "Serieförvärvare"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Serieförvärvare.
1. Resultatmanipulation inför aktiefinansierade nordiska förvärv : En djupdykning i serieförvärvare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den här studien avser främst att bestämma huruvida nordiska förvärvare som finansierar uppköp via apportemissioner brukar sig av resultatmanipulation i kvartalen kring förvärvet. Syftet sträcker sig dessutom till att avgöra om den effekten är större för serieförvärvare än för enstaka förvärvare. LÄS MER
2. Förvärv och värdeskapande
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat på en del faktorer som gör det svårare för serieförvärvande bolag att skapa värde i takt med att de växer. Större kapital ska allokeras vilket leder till praktiska svårigheter i förvärvsprocessen. LÄS MER
3. Serieförvärvare och värdeskapande : en händelsestudie på den svenska börsen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bolag har i över 100 års tid förvärvat andra bolag i en rad olika syften, vilket utgör en enorm marknad både i Sverige och internationellt. Trots detta råder det ingen tydlig konsensus kring hur värdeskapande förvärv egentligen är eller huruvida mer erfarna förvärvare skapar mer värde vid förvärv. LÄS MER
4. Förvärvsprocessen : Hos förvärvare utan tidigare erfarenhet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : In this study, we try to understand how the strategic rationale and financial reports are created and developed by an acquirer with no previous experience, during acquisitions. We also investigate how the acquisitional capability of an organization is built up and competence established in a company without a dedicated M&A function and internal expertise. LÄS MER
5. Serieförvärvares prestation : En studie på den nordiska marknaden
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Då företag beslutar att genomföra företagsförvärv kommuniceras detta till marknaden. Tidigare forskning har visat att aktieavkastningen är avtagande i takt med att fler förvärv annonseras. LÄS MER