Sökning: "Servitization and Customers"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden Servitization and Customers.

  1. 1. Förutsättningar för en lyckad implementation av PaaS-modeller : En kvalitativ studie om drivkrafter, utmaningar, åtgärder och förmågor

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Vincent Svenmar; Erik Soinio; [2023]
    Nyckelord :PaaS; PSS; Servitization; Circular economy; Business models; Transformation; PaaS; PSS; Tjänstefiering; Cirkulär ekonomi; Affärsmodeller; Transformation;

    Sammanfattning : I en värld där tjänstefieringsprocessen blivit alltmer vanlig och där konsumenterna börjar övergå i en förändring från att äga produkter till att i stället äga rätten att använda dem, har flera typer affärsmodeller uppstått som gör detta möjligt. En av dessa är produkt som en tjänst (Product as a Service - PaaS), som är ett relativt nytt koncept där kunden inte äger produkten, utan snarare betalar för tillgången till den. LÄS MER

  2. 2. SaaS-baserade affärsmodeller : Utvecklingen av en SaaS-baserad affärsmodell och dess fundamentala komponenter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Maryam Kamil; Isak Nordenback; [2023]
    Nyckelord :SaaS; Software as a Service; Business models; Cloud services; Cloud-based business models; Servitization; Digital servitization; Business model innovation; Business model maturity; Business model development; SaaS; Software as a Service; affärsmodeller; molntjänster; molnbaserade affärsmodeller; tjänstefiering; digital tjänstefiering; affärsmodellsinnovation; affärsmodellers mognad; affärsmodellsutveckling;

    Sammanfattning : Digital teknik används alltmer av företag för att utveckla sina erbjudanden, och framstegen inom området har haft en betydande inverkan på att företag omprövar och förändrar sina affärsmodeller. En viktig teknologi inom detta område är molntjänster (eng. LÄS MER

  3. 3. Feasibility study of Implementing Circular Manufacturing Systemsin the Toy Industry : A multi method study of circular preference attributes and pricing methods

    Master-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Hampus Eskilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In today's world, sustainability presents a formidable challenge, prompting a heightened focus on the development of more environmentally responsible business models. Within this context, circular business models have emerged as a compelling solution to mitigate waste and optimize resource utilization. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar betalningsviljan för digitala tjänster av tillverkningsföretag i en business-to-business miljö : En kvantitativ analys av preferenser hos kunder som erbjuds digitala tjänster av tillverkningsföretag

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Atasun Öztürk; Jim Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :Digitala tjänster; Betalningsvilja; B2B; Industriföretag; Tjänstefiering;

    Sammanfattning : Background: Manufacturing companies have started to adapt to the rising popularity of servitization and have begun to offer digital services that they produce. However, there is limited research on various pricing models and factors affecting willingness to pay for digital services provided by manufacturing companies. LÄS MER

  5. 5. All Aboard the AI Express : An Exploratory Study on AI Implementation for Enhanced Digital Servitization from an S-D Logic Perspective

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Fanny Johansson; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence AI ; Digital Servitization; Service-Dominant S-D Logic; Value-adding Services; Co-Development; B2B Marketing;

    Sammanfattning : Background: To remain competitive in Industry 4.0, B2B suppliers must develop new and increasingly advanced digital services by incorporating AI. However, although being of interest to practitioners, academic research on successful AI implementation in B2B functional domains is lacking. LÄS MER