Sökning: "Sex Sigma"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden Sex Sigma.

  1. 16. Ökad effektivitet inom lastningsprocesser : En fallstudie enligt DMAIC vid Viking Malts lastningsprocesser av malt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Peter Andersson; Jacob Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Sex Sigma; DMAIC; Flödeseffektivitet; Resurseffektivitet; Lean; Lastningsprocesser; Malttillverkning; Malt; Ergonomi; Arbetsmetoder; Vetenskapliga kvalitetskoncept; Förändringsmotstånd;

    Sammanfattning : Effektivitetsparadoxen, där flödeseffektivitet vägs mot resurseffektivitet, är en utmaning sominnebär en balansgång mellan resursers värdeadderande tid och flödesenhetersvärdemottagande tid. Viking Malt, ett av Europas största mälterier, är ett företag som tampasmed detta ställningstagande. LÄS MER

  2. 17. Systematiskt förbättringsarbete för minskning av kvalitetsbristkostnader : En fallstudie inom industriellt byggande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Alexander Winninge; Johan Rülcker; [2019]
    Nyckelord :Sex sigma; Six Sigma; Lean Six Sigma; DMAIC; Construction quality; ständiga förbättringar; kvalitetsbrister; kvalitetsbristkostnader; cost of quality; cost of poor quality; standardiseringar; Visual management; nyckeltal; kvalitetsverktyg; quality construction; kvalitet i byggbranschen; industrial construction quality; prefabrication quality; concrete construction quality; precast concrete quality;

    Sammanfattning : Byggindustrin har problem med stora kvalitetsbristkostnader, förutom att organisationer jobbar på ett reaktivt sätt gällande kvalitet identifieras sällan rotorsaken till uppkomna kvalitetsbristkostnader. Tillverkningsindustrin har under många år jobbat med att komma till bukt med kvalitetsbrister och har utvecklat metoder för att förebygga uppkomsten av kvalitetsbrister. LÄS MER

  3. 18. Hålrumsvariationer vid asfalttillverkning : En fallstudie vid Skanska enligt DMAIC avseende förbättringsmöjligheter vid kalltillsatt asfaltåtervinning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Paulina Johansson; [2018]
    Nyckelord :Asphalt concrete; Void volume; DMAIC; RAP; Split plot; Asfalt; Hålrum; DMAIC; Återvinning; RAP; Split-plot;

    Sammanfattning : Att optimera hålrumshalten i färdig beläggning är essentiellt bland annat för att en vägkonstruktion inte ska få sprickor, spårbildning eller andra deformationer vid temperaturväxlingar  (Monismith, 1992). Eftersom både återvunnen och jungfrulig asfaltmassa består av stenmaterial, bitumen och tillsatsmedel är återvunnen asfalt värd den jungfruliga massans vikt ton för ton vid utbyte i ett arbetsrecept (Brock & Richmonds, 2007). LÄS MER

  4. 19. Tillämpning av försöksplanering för att öka kunskap om laserskärningsprocess : En fallstudie enligt DMAIC vid Gestamp HardTech AB i Luleå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Marilene Ferreira Svedberg; [2018]
    Nyckelord :laserskärning; DMAIC; DOE; Försöksplanering;

    Sammanfattning : Genom att använda statistiska verktyg kan en ökad förståelse av industriella processer och produkter skapas. En kraftfull metod som kan användas inom processoptimering är Försöksplanering. Trots att industrin behöver denna teknik, används försöksplanering inte tillräckligt. LÄS MER

  5. 20. Förbättring av rådgivningsprocess mot ökad kundnöjdhet med stöd av Sex Sigma

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Tatiana Sheremet; [2018]
    Nyckelord :advisory process; coaching model; customer satisfaction; DMAIC; service quality factors; Six Sigma; coachningsmodell; DMAIC; kundtillfredsställelse; rådgivningsprocess; servicekvalitetsfaktorer; Sex Sigma;

    Sammanfattning : En undersökning från Svenskt Kvalitetsindex har visat på låg kundnöjdhet i en av de svenska storbankerna. Banken har flera kategorier av kunder som ställer olika krav på service. LÄS MER