Sökning: "Sex Tourism"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden Sex Tourism.

  1. 1. Sex sells - but should it? : The notion of using sex(ism) in tourism advertising

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Matilda Edeving; Michaela Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Tourism advertisement; gender stereotypes; advertising; sex ism ; symbolism; social responsibility; gender in equality;

    Sammanfattning : This thesis provides a discussion of the use of sex(ism) in advertisement and its implications for gender roles and values, with a focus on women’s status in society. We argue that women are being objectified and still considered second class citizens, even in such a gender equality forward country as Sweden. LÄS MER

  2. 2. Power Relations at the Intersection of Gender, Race and Class Perpetuated in Sex Tourism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Vanessa Pohlmann; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sex tourism is a process whereby most commonly men from the Global North travel to the Global South to gain access to the bodies of women. This process perpetuates inequalities at the intersection of gender, race and class. LÄS MER

  3. 3. Detaljplanering på landsbygden : En studie om innehåll i detaljplaner på landsbygden i tio värmländska kommuner 1947–2022

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emil Nilsson; Kristin Rydahl Hansson; [2022]
    Nyckelord :Detailed planning; land use; countryside; rural; municipality; Detaljplanering; markanvändning; landsbygd; kommun;

    Sammanfattning : During the 16th century, cities began to emerge in Sweden and already during this time, structures were formed as streets in a grid formation. In 1734 the first regulation of construction in cities that applied at the national level was implemented and in 1947 came the first planning legislation that enabled detailed planning in rural areas. LÄS MER

  4. 4. Storytelling i kommunikationsfilm : ett outnyttjat verktyg bland svenska destinationsutvecklare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Daniel Hansfeldt; Rasmus Klasson; Juliette Maussier; [2022]
    Nyckelord :Storytelling; Destination Marketing Organizations; DMO; Communication films; The Hero’s Journey; Marketing; Destination developmen; Storytelling; Destinationsorganisationer; DMO; kommunikationsfilm; The Hero’s Journey; Marknadsföring; Destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Storytelling kan ses som ett effektivt marknadsföringsverktyg inom destinationsutveckling. Storytelling, särskilt presenterat i filmformat, har aktualiserats de senaste åren och förekommer som en högt rankad trend och strategi på DestinationsNEXT Future 2021 study, den mest omfattande rapporten i världen inom destinations- och turismbranschen. LÄS MER

  5. 5. Populationsförstärkande utplantering av martorn, Eryngium maritimum : miljöfaktorers inverkan på populationsutvecklingen hos unga, utplanterade bestånd i Västra Götalands län

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Ecology

    Författare :Clara Lerbro; [2022]
    Nyckelord :Bohuslän; Eryngium maritimum; martorn; populationsutveckling; restaurering; uppdrivning; utplantering; Västergötland; Västra Götaland;

    Sammanfattning : Martorn (Eryngium maritimum) är en taggig, perenn ört som växer på sandiga havsstränder med god ljustillgång och är i Sverige en hotad art i kategorin ’sårbar’ (VU) på den nationella rödlistan. Bevarandearbete i form av uppdrivning och utplantering av plantor har genomförts av Länsstyrelsen i Västra Götaland sedan 2016. LÄS MER