Sökning: "Sex in advertising"
Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden Sex in advertising.
1. Spelmissbruksbehandling i Sverige : En kvalitativ studie om behandlares upplevelser av att arbeta med spelmissbruk
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur behandlare inom spelmissbruk beaktar hjälpsökandes behov, upplever verksamhetens behandling och förutsättningar att hjälpa, samt vilka hinder och möjligheter som finns i behandlarens arbete. De teoretiska begrepp som användes i analysen var stigma, handlingsutrymme, behandlingsidealet, samverkan och behandlingstankar. LÄS MER
2. Exposing stereotypes: A content analysis of Swedish television advertisements
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Stereotypes in television advertising have long been a topic of interest to researchers. Existing studies have shown that both gender stereotypes and age stereotypes are still present in advertising despite changing gender and age roles in society. LÄS MER
3. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER
4. Sex sells - but should it? : The notion of using sex(ism) in tourism advertising
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : This thesis provides a discussion of the use of sex(ism) in advertisement and its implications for gender roles and values, with a focus on women’s status in society. We argue that women are being objectified and still considered second class citizens, even in such a gender equality forward country as Sweden. LÄS MER
5. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER