Sökning: "Sex- och samlevnadsundervisning"
Visar resultat 6 - 10 av 196 uppsatser innehållade orden Sex- och samlevnadsundervisning.
6. Elevers upplevelse av sexualundervisningen i grundskolan : En enkätstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: I Sverige ses de senaste åren en ökning bland ungdomars sexuella risktagande, detta samtidigt som sex- och samlevnadsundervisningen visat sig brista i kvalité och utformning. Att sex- och samlevnadsundervisning håller hög standard är av stor betydelse för ungdomars utveckling, hälsa och välbefinnande samt bidrar till att förbättra den sexuella hälsan i Sverige. LÄS MER
7. Att prata om pornografi med ungdomar : En kvalitativ intervjustudie med yrkesverksamma
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur svenska professionella hanterar utbildning riktad mot gymnasieungdomar om pornografi och pornografikonsumtion. Studien gör detta genom att undersöka hur professionella, såsom skolkuratorer och personal på ideella verksamheter, möter sex- och samlevnadsfrågor i sitt arbete. LÄS MER
8. Det här är mer livskunskap än skolkunskap : En kvalitativ studie om vilka möjligheter och utmaningar NO-lärare upplever gällande sex- och samlevnadsundervisning i årskurs 4–6 ur ett sociokulturellt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
9. Sex- och samlevnadsundervisning i årskurs 4-6 : Utmaningar och strategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur lärares sex- och samlevnadsundervisning, dess utmaningar och strategier i undervisningen ser ut, i årskurs 4-6. Fyra lärare och en skolsköterska intervjuades. Tidigare forskning tyder på att en utebliven sex- och samlevnadsundervisning kan leda till en negativ utveckling av elevernas syn på sin sexualitet. LÄS MER
10. Internaliserad misogyni och återkomsten av ”Jag är inte som alla andra tjejer” : Hur könsnormer uttrycks på sociala medier med koppling till skolans sex- och samlevnadsundervisning inom ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The aim of this research paper is to analyze how gender norms in the form of internalized misogyny are portrayed on social media based on the school´s sex education in the subject social studies. The methodological framework of this research is based on a qualitative and hermeneutist method. LÄS MER