Sökning: "Sexualundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 113 uppsatser innehållade ordet Sexualundervisning.

  1. 21. "Under puberteten blir man könsmogen, det vill säga man kan sätta barn till världen" : En kvalitativ läromedelsanalys om hur pubertet, sexualitet, kärlek och relationer, kopplat till normer, framställs i läroböcker för biologi i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Axell; Esther Reusser; [2023]
    Nyckelord :sex education; biology; norms; puberty; sexuality; love; relationship; middle school; textbook; sexualundervisning; biologi; normer; pubertet; sexualitet; kärlek; relationer; mellanstadiet; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur pubertet, sexualitet, kärlek och relat- ioner framställs i text och bild i läroböcker för biologi utifrån normer. För studien analyseras sex olika läroböcker, tryckta och digitala, i ämnet biologi för årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 22. Rollspel som metod för att främja delaktighet och lärande i sexualundervisning : En empirisk undersökning om att utveckla elevers perspektiv på kunskaper om preventivmedel och sexuell hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Hoda Mohamed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur rollspel kan användas för att främja elevers förmåga att perspektivera sina kunskaper om preventivmedel och sexuell hälsa. Genom att analysera elevernas diskussioner om fördelar och nackdelar med preventivmedel, var målet att öka förståelsen för elevers delaktighet inom ämnet och identifiera kritiska områden som framträder i deras samtal. LÄS MER

  3. 23. Gymnasieungdomars upplevelser av sexualundervisning : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lórien Björkenholt; [2022]
    Nyckelord :sexualundervisning; genus; pedagogik; gymnasieskola; gymnasieungdomar; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa semistrukturerade intervjustudie är att synliggöra gymnasieungdomarnas upplevelser av sexualundervisningen under sin skoltid. Studien har genusperspektivet och det sociokulturella perspektivet som teoretisk grund. LÄS MER

  4. 24. "Det här är sista chansen vi får att undervisa dem i ämnet innan de försvinner ut i vuxenlivet" : En kvalitativ observationsstudie av en gymnasieskolas sexualundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Tiffany Lindén; Julia Engström; [2022]
    Nyckelord :Sex education; discourse; emotion sociology; gender socialization; students; heteronormativity.; Sexualundervisning; diskurs; emotionssociologi; könssocialisation; studenter; heteronormativitet.;

    Sammanfattning : Abstract This study is based on a qualitative observational study of sex education. The observations were carried out in four classes in a high school year 1 in southwest Sweden. The purpose was to create an understanding of how society's discourse on relationships, consent and sexuality is expressed among students. LÄS MER

  5. 25. PANG! Här är det nya kunskapsområdet : En intervjuundersökning av lågstadielärares professionella identitet och kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Nordmark; Ottilia Olsson; [2022]
    Nyckelord :Sexualundervisning; Sexualitet samtycke och relationer; professionell identitet; lågstadiet;

    Sammanfattning : Då sexualundervisningen i Sverige länge varit bristfällig inför Skolverket ett nytt kunskapsområde i läroplanens värdegrund. I tidigare forskning framkommer det att sexualundervisningen skiljer sig åt beroende på den enskilda lärarens förutsättningar, och att många lärare upplever en osäkerhet över ämnesinnehållet och hur det bör behandlas i undervisningen. LÄS MER