Sökning: "Sfi d ord"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Sfi d ord.

  1. 1. Aktionsforskning på sfi. En studie om att effektivisera undervisningen av partikelverb

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Lisa Thorén; [2019-10-25]
    Nyckelord :sfi; partikelverb; begreppsförståelse; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Som sfi-elev är det viktigt att snabbt bygga upp ett stort ordförråd för att nå målen för den sista kursen på sfi, kurs D. Det finns dock många faktorer som gör att det kan vara problematiskt att bygga upp ett stort ordförråd och när en viss nivå har uppnåtts i språket räcker det inte med att memorera konkreta ord utan inläraren behöver även lära sig abstrakta ord samt få en förståelse för hur ord kan kombineras och vilken underliggande betydelse ord har. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för ordförrådsutveckling på SFI: en frekvensbaserad lexikalisk analys av ord i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Leila Swartling; [2019-04-10]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordundervisning; frekvensbaserad lexikalisk analys; rich instruction; frekvensordlista; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ord som undervisas på svenska för invandrare (SFI) kurs C och D korrelerar med frekvensordlistor över det svenska språket samt om kurs D innehåller fler ovanliga ord än kurs C. Under fyra observationstillfällen hos två olika lärare samlade jag in vilka ord som de fokuserade på i hög grad, det vill säga ord som fick rich instruction, och i lägre grad, det vill säga ord som fick grundläggande definition. LÄS MER

  3. 3. ”Jag vet de är gamla, de fungerar långsamt men det är bättre än ingenting” : Fenomenografisk studie om digital teknik i svenska för invandrare nivå D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Masus; [2019]
    Nyckelord :digital teknik; digital kompetens; den digitala klyftan; design för lärande; fenomenografi; tematisk analys; svenska för invandrare; SFI; kurs D;

    Sammanfattning : Forskning inom den kommunala vuxenutbildningen i svenska för invandrare (SFI) är småskalig. På de senaste åren har behovet av SFI-undervisning och kompetenta lärare ökat. Utbildningen ska förbereda eleverna att delta i samhället och en av de viktigaste kompetenserna är den digitala kompetensen. LÄS MER

  4. 4. Sammansatta ord – en studie kring vuxna sfi-elevers användning av långa ord i sin skriftliga produktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Eva Lennermo; [2013-06-25]
    Nyckelord :sammansatta ord; andraspråksinlärare; ordförråd;

    Sammanfattning : Det svenska språket har i det närmaste oändliga möjligheter att bilda sammansättningar och sammansatta ord utgör därför en betydande del av en språkbrukares ordförråd, både det allmänna ordförrådet och det ämnesspecifika. Av den anledningen är det av stor vikt att inlärare av svenska som andraspråk uppmärksammas på detta ordbildningsmönster och att lärare är medvetna om vilka svårigheter som kan uppkomma. LÄS MER

  5. 5. Svåra lättlästa texter - En studie av SFI-studenters förmåga att förstå och använda enkla texter inom olika genrer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sara Hansson; [2010-08-24]
    Nyckelord :Skolverket; SFI; lättlästa texter;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket ska studenter efter avslutad SFI-utbildning kunna förstå och använda, vad Skolverket i kursplanen benämner ”enkla texter” (Skolverket, SKOLFS 2009:2). Vad enkla texter innebär är dock en tolkningsfråga. Lärare runt om i Sverige måste tolka direktivet och använda denna tolkning som grund för sin undervisning. LÄS MER