Sökning: "Shakespeare"

Visar resultat 16 - 20 av 86 uppsatser innehållade ordet Shakespeare.

  1. 16. Julia inte Romeo : Tre olika adaptioner av Julia i tre feministiska vågor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :John Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :Romeo och Julia; Feminism; Nyhistoricism; Shakespeare; Zeffirelli; Carlei; Luhrmann.;

    Sammanfattning : Inledningen av uppsatsen diskuterar huruvida Shakespeare går at betrakta som en feminist med hjälp av ny-historicism. Därför kommer avsikten med uppsatsen vara att undersöka huruvida gestaltningen av Julia i Romeo och Julia förändrats igenom historien i olika filmadaptioner beroende på vilken form av feminism som var störst när verken skapades. LÄS MER

  2. 17. We thought ourself thy lawful king: The representation of royal legitimacy in Shakespeare's History plays

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Viktor Wahlström; [2020]
    Nyckelord :Shakespeare; History plays; legitimacy; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Legitimacy has been a key concept in political philosophy since Plato’s Republic. In this degree project I examine the way in which Shakespeare portrays royal legitimacy in seven of his History plays: Richard II, Henry IV parts I-II, Henry V and Henry VI parts I-III. LÄS MER

  3. 18. Shakespeare eller Schiefauer? : Mekanismer bakom kanonbildandet i svenskämnet för årskurs 7–9 samt gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Camilla Villemo Widman; [2020]
    Nyckelord :Canon; literature; high school; upper secondary school; text selection; teaching materials; anthologies; credentials; Kanon; litteratur; högstadieskolan; gymnasieskolan; texturval; läromedel; antologier; legitimering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera den mer eller mindre medvetna litteraturkanon som skapas genom lärares val av litteratur i undervisningen inom svenskämnet för årskurs 7–9 och gymnasieskolan. För att uppnå syftet genomfördes en enkätundersökning som en grund för läromedels- och antologianalys av de verk som svensklärarna nämnde i enkäten. LÄS MER

  4. 19. Creating Character: Romeo, Juliet and didactic challenges with improvised modern scenes

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Clara Hultgren; [2020]
    Nyckelord :Character work; drama; didactic challenges; Shakespeare; English as second additional language;

    Sammanfattning : This essay describes an action research project conducted twice in the same high school with second year students within the subject English. Students are often unwilling or unable to relate to Shakespeare and his language. It is boring, they say. It is difficult, inaccessible and has nothing to do with us, they say. LÄS MER

  5. 20. Ferdinand... they should have called you Caliban : En intertextuell karaktärsanalys av huvudpersonerna i John Fowles roman The Collector och William Shakespeares pjäs The Tempest

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Amanda Holmberg; [2019]
    Nyckelord :John Fowles; The Collector; William Shakespeare; The Tempest; Intertextuality; Characterization; John Fowles; The Collector; William Shakespeare; The Tempest; Intertextualitet; Karakterisering;

    Sammanfattning : This essay analyses the two main characters in John Fowles’s novel The Collector and the three characters Miranda, Ferdinand and Caliban in William Shakespeare’s play The Tempest, as well as the intertextual connection between them. The essay is based off the idea of intertextuality, which refers to a connection between texts. LÄS MER