Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ämnesspråk, skolspråk och vardagspråk i grammatikundervisning. : En intervjustudie med lärare på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Andersson; Lovisa Petersson; [2022]
    Nyckelord :Disciplinary literacy; intermediate literacy; basic literacy; grammar teaching; pyramide of language.; Ämnesspråk; skolspråk; vardagsspråk; ämneslitteracitet; grammatik- undervisning; språkpyramid;

    Sammanfattning : Ämnesspråk förekommer i alla skolämnen och den här studien motiveras av att det finns lite forskning om ämnesspråk i grundskolans undervisning och framför allt i svenskämnet. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare använder och förklarar grammatiska begrepp i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Generella eller ämnesspecifika lässtrategier i Läslyftet? : En undersökning av Läslyftets modul för lässtrategier för sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tore Ruthér; Anna Musicanti; [2021]
    Nyckelord :Läslyftet; lässtrategier; sakprosa; Shanahan Shanahan; Palincsar Brown;

    Sammanfattning : Läslyftet är ett fortbildningsprojekt som Skolverket startade 2013. Genom en dokumentstudie analyseras en av Läslyftets moduler, Lässtrategier för sakprosa, som har som syfte att behandla lässtrategier för sakprosa och visa hur en explicit undervisning om läsning kan utveckla elevernas förståelse. LÄS MER

  3. 3. Att skapa samhällsvetare - Ämneslitteracitet i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Eklund; Nellie Mildh; [2020]
    Nyckelord :Ämnesspecifik litteracitet; samhällskunskap; Blooms taxonomi; begreppsinlärning; tankeredskap; Disciplinary literacy; scaffolding; social studies; upper secondary school; content specific vocabulary; social science; civics; civic education;

    Sammanfattning : The aim of conducting the following research is to observe how teachers in upper secondary school create conditions for developing disciplinary literacy in social science. Additionally, the aim is to examine how teachers reflect upon their practices regarding pupils’ development of disciplinary literacy. LÄS MER

  4. 4. Sensoriska effekter vid reducering av natrium i kryddmix för hamburgare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jessica Shanahan; [2011-03-03]
    Nyckelord :Salt; natriumklorid; högt blodtryck; kryddmix; sensoriska tester;

    Sammanfattning : Enligt Livsmedelsverket är saltintaget för högt i Sverige. Det dagliga intaget är beräknat till 8-12 gram per person (Becker, 2005). Enligt de Nordiska näringsrekommendationerna (2004) bör det dagliga intaget inte överstiga 6 gram för kvinnor och 7 gram för män. LÄS MER