Sökning: "Shared service organization"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Shared service organization.

  1. 1. HR-transformation: Det värdeskapande HR-arbetet? : En HR-transformation ur två perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Axelsson; Jennifer Fix Olsson; [2023]
    Nyckelord :HR-transformation; shared service; reorganization; and effects of HR- transformation; HR-transformation; shared service; omorganisering och effekter av HR- transformation;

    Sammanfattning : Human Resources arbetet har präglats av ständiga förändringar och ställt krav på organisationers anpassning till utvecklingen vilket främst skett genom framtagna modeller. Konceptet HR-transformation och modellen shared service har fått stort genomslag i Sverige där fokuset varit på att centralisera och effektivisera HR-arbetet. LÄS MER

  2. 2. Assessment of servitization capabilities in the manufacturing industry from a maturity perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Isak Wallin; [2023]
    Nyckelord :Servitization; Capabilities; Product-service system; PSS; Assessment framework; Manufacturing industry; Service innovation; Maturity analysis; Exploratory study; Cross-case analysis; Case study; Qualitative; Eisenhardt’s method; Tjänstefiering; Förmågor; Product-tjänste system; PSS; Bedömningsverktyg; Tillverkningsindustri; Tjänsteinnovation; Mognadsanalys; Explorativ studie; korsanalys; Fallstudier; Kvalitativ; Eisenhardt’s metod;

    Sammanfattning : Investigating servitization capabilities in the manufacturing industry, through a maturity profile analysis. The purpose is to increase understanding of the relationship between capabilities and the contingency revolving maturity through an exploratory study that seeks to increase the knowledge of shared and divergent capabilities through cross-case analysis of organization incumbent to different maturity stages of servitization. LÄS MER

  3. 3. KRIMINELLAS REVANSCH I SAMHÄLLET : En kvalitativ studie av frivillighetsorganisationen KRIS arbete i samverkan med Kriminalvården

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Sara Elander; Tova Isaksson Génetay; [2023]
    Nyckelord :Community; Conventional lifestyle; Criminal lifestyle; Criminal s Revenge In Society; Correctional Service; Recidivism; Turning points; Gemenskap; Konform livsstil; Kriminell livsstil; Kriminalvården; Kriminellas Revansch I Samhället; Vändpunkter; Återfall i brott;

    Sammanfattning : Den första tiden efter frigivning beskrivs som kritisk gällande återfall i brott då det innebär hinder och svårigheter i att anpassa sig till en konform livsstil. När det gäller dessa hinder kan frivilligorganisationer bidra till att minska återfall i brott. LÄS MER

  4. 4. Faktorer av betydelse för arbetstillfredsställelse hos brandmän : En kvalitativ studie på en brandstation

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Kathrine Haug Lischner; [2023]
    Nyckelord :Job satisfaction; firefighter; fire service; phenomenography; health-promotion at work; Arbetstillfredsställelse; brandman; brandkår; fenomenografi; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka upplevelser av arbetstillfredsställelse hos brandmän. Forskningen om brandmän har i ringa omfattning fokuserat på hälsofrämjande faktorer inom yrket och det finns begränsat med kvalitativ forskning kring arbetstillfredsställelse hos brandmän. För denna studie användes därför en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. Kundens Röst i Organisationen : Utveckling av kundorienterade verktyg för kvalitativa kundstudier i stor skala

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jonathan Blom; [2023]
    Nyckelord :Kundorienterad tjänsteutveckling; samskapande; användarvänliget; kvalitativa kundstudier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trots ett växande konsensus att bli mer kundorienterad som organisation är en strategisk nödvändighet i dagens läge, har organisationer svårt att veta hur de själva kan göra den transformationen. Forskning visar att organisationer stöter på utmaningar kring hur de kan ta in mer kvalitativa data från sina kunder, och att använda sig av kundens röst i en samverkan för att förbättra och skapa innovativa lösningar. LÄS MER