Sökning: "Shier’s participation model"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Shier’s participation model.

  1. 1. Barns inflytande i samlingens olika moment : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Engström; Felicia Högberg; [2024]
    Nyckelord :Childrens influence and participation; democracy; pre- school; circle time; Barns inflytande och delaktighet; demokrati; förskola; samling;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute more knowledge about how childrensdemocratic influence is expressed in preschool with a particular focus ongathering situations. In the study, we used a qualitative semi-structuredinterview. With an adaptable interview guide, to obtain the pre-school teachers'perceptions. LÄS MER

  2. 2. "Vi går efter barnens intressen" : En studie om hur pedagoger i förskolan upplever att de inkluderar barnen i utformningen av lärmiljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emilia Lundqvist; Linnea Östlund; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Influence; Learning Environment; Participation; Preschool; Delaktighet; Förskola; Inflytande; Inkludering; Lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is on how preschool educators includes the children in shaping of the learning environment. We have used walking interviews to investigate this, which we call walk and talks. The study is based on Shier's participation model, where we link the different levels of participation to our results. LÄS MER

  3. 3. Våldsutsatta barns rätt till delaktighet : En intervjustudie om implementeringen av barnkonventionens artikel 12 om barns rätt till delaktighet på Barnahus i Eskilstuna

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Jennifer Yngveson; [2023]
    Nyckelord :Barnkonventionen; barns rätt till delaktighet; implementering; Barnahus; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how Barnahus in Eskilstuna has implemented Article 12 on children's right to participate in the Convention on the Rights of the Child in their work with children exposed to violence, as well as the challenges that may arise. In order to investigate the implementation at Barnahus within the municipality, interviews were conducted with representatives of collaborating authorities and Region Sörmland. LÄS MER

  4. 4. “Jag tycker att det är en konst att kunna samtala medbarn och göra dem delaktiga” : En kvalitativ intervjustudie om LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Felicia Jussi; Ebba Stolpe; [2023]
    Nyckelord :LSS; child; self-determination; participation; case worker; investigation; disability; LSS; barn; självbestämmande; delaktighet; handläggare; utredning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut. Upplevelsernainnefattar det praktiska arbetet kring lagstiftning samt att ta hänsyn till barnets tankar ochåsikter. Uppsatsen bygger på intervjuer med sex LSS-handläggare. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER