Sökning: "Shiers Pathways to Participation"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Shiers Pathways to Participation.

  1. 1. "Det handlar om att ge och ta" : En kvalitativ studie om barns delaktighet i utredningsprocessen ur socialsekreterares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lena Yildirim; Niki Hamidi; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Barnsamtal; Socialtjänsten; Barnavårdsutredningar; Social barnavård.;

    Sammanfattning : According to the Convention on the Rights of the Child, children should be involved in all decisions affecting them by being able to express their opinions. The Government Offices emphasize the importance of social workers having working methods aimed at enabling children's participation. LÄS MER

  2. 2. “Jag tycker att det är en konst att kunna samtala medbarn och göra dem delaktiga” : En kvalitativ intervjustudie om LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Felicia Jussi; Ebba Stolpe; [2023]
    Nyckelord :LSS; child; self-determination; participation; case worker; investigation; disability; LSS; barn; självbestämmande; delaktighet; handläggare; utredning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut. Upplevelsernainnefattar det praktiska arbetet kring lagstiftning samt att ta hänsyn till barnets tankar ochåsikter. Uppsatsen bygger på intervjuer med sex LSS-handläggare. LÄS MER

  3. 3. ” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Lundberg; Fanny Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; delaktighet; uttryckssätt; kommunikation; förskollärares arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Inflytande i förskolan, en rättighet för alla barn : Förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att arbeta med de yngsta barnens möjligheter till inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tasbas; Sofie Edkvist; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool teachers; children s influence; Shiers pathways to participation; Förskola; förskollärare; barns inflytande; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett särskilt ansvar för att barn ska få inflytande i förskolan. Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar och erfarenheter avseende ansvaret för de yngsta barnens möjligheter till inflytande i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet i barnavårdsutredningar : En kvalitativ studie om barns delaktighet från socialsekreterarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linnea Sandberg; Ester Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Social services; Children; Participation; Convention on the Rights of the Child; Socialtjänst; Barn; Delaktighet; Barnkonventionen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how social workers experience children's participation in childcare investigations, and whether the work has been affected since the Convention on the Rights of the Child was enacted. The study is based on a qualitative method and has been conducted through five semi-structured interviews with social workers. LÄS MER