Sökning: "Signaling theory"

Visar resultat 11 - 15 av 174 uppsatser innehållade orden Signaling theory.

  1. 11. Hållbarhetslänkade lån - vägen till en mer hållbar fastighetsbransch : En studie om tillämpningen av hållbarhetslänkade lån och dess effekter hos svenska fastighetsbolag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Olivia Dahlman; Rachna Hirani; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Linked Loans; Sustainability Linked Bonds; Real Estate Industry; ESG Investing; ESG Loans; Green Loans; ESG Lending; Sustainable Finance; Green Economy; EU Taxanomy; Corporate Social Responsibility; Signaling; Greenwashing; Climate Change; hållbarhetslänkade lån; hållbarhetslänkade obligationer; fastighetsbranschen; ESG- investeringar; ESG-lån; gröna lån; ESG-utlåning; hållbar finansiering; grön ekonomi; EU- taxonomi; företagens sociala ansvar; signalering; greenwashing; klimatförändring;

    Sammanfattning : The construction and real estate sector accounts for a significant part of Sweden's total greenhouse gas emissions. Swedish real estate companies play a leading role in the climate transition and represent more than half of the Swedish market for green corporate bonds. LÄS MER

  2. 12. Is the office that important? : An investigation on how companies use their office to attract stakeholders

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Madeleine Bille; Niclas Pilwind; [2023]
    Nyckelord :Signaling theory; design; employer brand; brand credibility;

    Sammanfattning : Today, in a world after COVID-19 the office needs to have a different meaning for employees, the office has to compete with the comfort and flexibility of working from home. Therefore this thesis paper researched the topic of how the interior of an office can be used to signal different things to employees. LÄS MER

  3. 13. Nyckeln till överlevnad : Revisorns roll i småföretags långsiktiga överlevnad

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Issazadhe; Vanessa Dinov Gustafsson; Weronika Zofia Walichnowska; [2023]
    Nyckelord :Auditor; Audit; Small Business Failiure; Long term survival; Financial ratios; Bankruptcy Prediction; Logistic regression; Information asymmetry; Legitimacy theory; Signaling theory; Revisor; Revision; Företagskonkurser; Småföretag; Långsiktig överlevnad; Finansiella nyckeltal; Konkursprognostisering; Logistisk regression; informationsassymetri; Legitimitetsteorin; Signalteorin.;

    Sammanfattning : Reformen för frivillig revision genomfördes med syfte att möjliggöra valfrihet för revisionsfrågan utefter småföretagens egna behov och resurser. Trots att reformen genomfördes för över ett decennium sedan är forskarna fortfarande oense om effekterna av den avskaffade revisionsplikten. LÄS MER

  4. 14. Kostar revisionen mer än den smakar? : En studie om vilka svenska små aktiebolag som frivilligt väljer revision.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Madeleine Andersén; Rebecka Lundstedt; [2023]
    Nyckelord :Voluntary audit; audit obligation; Swedish small companies; agency theory; signaling theory; institutional theory.; Frivillig revision; revisionsplikt; svenska små företag; agentteori; signalteori; institutionell teori;

    Sammanfattning : År 2010 infördes gränsvärden för revisionsplikt vilket gjorde revisionen frivillig för små företag. Sedan införandet av frivillig revision har allt fler svenska små företag valt bort revision, de huvudsakliga orsakerna är kostnaden, tiden det tar från företagsledningen och den upplevda bristen på nytta. LÄS MER

  5. 15. From cheap to chic: a quantitative study on using comparative transparency as a tool for brand attribute upgrading

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Adrian Brännstam; Simon Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Brand alliances; Business Transparency; Comparative Advertising; Brand- and Product Quality Perceptions; Brand Attribute Upgrading;

    Sammanfattning : This thesis constitutes the first attempt to investigate the concept of comparative transparency, a novel type of brand alliance, inspired by comparative advertising and enabled by the growing trend of business transparency in the apparel industry. Broadly, the present study is designed to investigate whether a weak brand can capitalize on the positive attributes of a strong brand merely by being presented as having common manufacturers in an online retailing context. LÄS MER