Sökning: "Signe Lärare"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Signe Lärare.

  1. 1. Evaluation of Woof - A Tool For Developing a Prosperous School Class

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi; Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Signe Berdén; Amanda Mitic; [2023]
    Nyckelord :Usability; Prototype; Heuristic Evaluation; WOOF; Woof-space; User-centered design; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In order to deal with the rising stress levels of pupils, it is important to create a well-functioning learning environment. This can for example be done with various tools, one of them being Woof Technologies ApS platform WOOF which can be used as an aid for teachers in elementary school to measure and work with students' well-being in class. LÄS MER

  2. 2. Grundsärskola i förändring : Intervjustudie rörande regeringens förändringsarbete för att höja kvaliteten i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Signe Wallinder; Katarina Åhl; [2021]
    Nyckelord :Grundsärskola; grundskola; förändring; inkludering; kunskapsutveckling; samverkan; förutsättningar och behov.;

    Sammanfattning : I regeringens förslag till förändringar (SOU 2021:11) för att höja kvaliteten i särskolan presenteras hur grundsärskolan och grundskolan ska komma att bli allt mer likvärdiga varandra. Med bland annat justerade timplaner, mer lika kursplaner och tydligare riktlinjer för samverkan mellan lärare i de olika skolformerna ska grundsärskolan stärkas och olikheterna mellan skolformerna ska minskas. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på matematikundervisning anpassad till varje elevs förutsättningar och behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Signe Nilsson; [2020]
    Nyckelord :anpassning; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv; tematisk analys;

    Sammanfattning : Flera av Skolinspektionens (2016, 2018) granskningar pekar på brister i hur undervisningen anpassas efter elevernas förutsättningar och behov. Samtidigt pekar forskningen på lärarens betydelse för elevernas prestationer (Hattie 2012, 2014). LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegrerad hem- och konsumentkunskap : Ramfaktorernas påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Lena Lindholm Persson; Signe Padgett; [2013]
    Nyckelord :didaktik; hem- och konsumentkunskap; intervju; ämnesintegrering; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar undervisningen i grundskolans hem- och konsumentkunskap, med fokus på ämnesintegrering.  Frågeställningarna som vi önskar svara på i denna studie är följande: 1) I vilken utsträckning anser lärarna att de arbetar ämnesintegrerat? 2) Vilka faktorer anser lärarna påverkar ämnesintegrering i undervisningen? 3) Hur anser lärarna att de påverkas av ramfaktorerna på de kommunala respektive privata skolorna i förhållande till ett ämnesövergripande arbetssätt? Vi undersökte detta genom kvalitativa intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare som arbetade vid kommunala respektive privata grundskolor. LÄS MER

  5. 5. ”Det är en individ jag har framför mig!” - lärares uppfattningar om motverkande av könsroller

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Kristin Karlsson; Signe Karlsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för undersökningen är att kön är socialt skapat och därför också kan omskapas. Syftet med undersökningen var att undersöka lärares åsikter om att motverka könsroller. LÄS MER