Sökning: "Simon Olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Simon Olsson.

  1. 1. Flock O’ War - A Procedural Strategy Game Based on Real-Time Flocking Behaviour

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Erik Jergéus; Maria Fornmark; Max Arfvidsson Nilsson; Sigbjørn Kjesbu Drøsshaug; Simon Olsson; Tobias Karlsson; [2020-10-30]
    Nyckelord :flocking behaviour; aggregations; video-game; strategy; procedural generation; human; simulation; unity;

    Sammanfattning : In nature, it is common for animals to move together in a cohesive pattern, butwithout any apparent direction. This is referred to as flocking, herding or schoolingetcetera depending on the species. LÄS MER

  2. 2. DEMOKRATISKT LEDARSKAP - ÄR DET MÖJLIGT ATT MINSKA PERSONALOMSÄTTNINGEN INOM MCJOBS

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Simon Olsson; [2020-09-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En effektiv standardisering i franchisingverksamheterna har urholkat medarbetarnasbenägenhet att stanna kvar i sina anställningar. Det har medfört ökade kostnader och det tordedärför finnas ett incitament att införa åtgärder som minskar den ökande personalomsättning. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; historiekultur; historielärobok; historiemedvetande; interkulturell kompetens; kulturarv; läroboksanalys; mångkultur; narrativ; påbjuden identifikation;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; historiekultur; historielärobok; historiemedvetande; interkulturell kompetens; kulturarv; läroboksanalys; mångkultur; narrativ; påbjuden identifikation;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER

  5. 5. Kampen om runorna : En diskussionsanalys av samhällsdebatten kring tyrrunan och skräckhjälmen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Tyrrunan; Tiwaz; Skräckhjälmen; NMR; Svenskarnas Parti; Historiebruk; Sverige; Asatro; Tolkningsföreträde.;

    Sammanfattning : This essay is a discussion analysis of the public debate regarding the Tiwaz rune and the Helm of Awe through the lens of various groups wanting to interpret the symbols differently through their historical usage. Through analyzing how different people argue for the legitimacy of their interpretation through the symbols’ historical usage they were separated into three groups, the critical, the religious and the cultural, all who want their interpretation to be the prevailing one. LÄS MER