Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER
2. Konsekvenser och åtgärder i byggprojekt till följd av force majeure-händelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Byggteknik och byggd miljöSammanfattning : This study deals with the impact of force majeure events on construction projects. A force majeure event is an unexpected event which is the reason why a party cannot perform its contracted part. The covid-19 pandemic and the Russia-Ukraine conflict are examples of this. LÄS MER
3. En kropp för att uppfylla ett ideal eller prestera inom sin idrott? : En enkätstudie om energitillgänglighet och kroppsliga ideal bland unga kvinnliga utövare inom uthållighetsidrott och intermittent idrott
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för idrottsmedicinSammanfattning : Låg energitillgänglighet (LEA) kan ge konsekvenser på prestation och hälsa. Orsaken bakom LEA verkar vara multifaktoriell och idrottsmiljön kan ställa krav på olika kroppstyper. LÄS MER
4. Mot en ny era av ledarskap : En kvalitativ studie om hur artificiell intelligens påverkar och förändrar ledarskap
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Background: The technological development has contributed to an increased implementation and use of AI in organizations. Since AI contributes to both opportunities and risks, leaders need knowledge of how intelligent systems can be used. LÄS MER
5. Hur upplever elever olika läroboksupplägg?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring läroböckers upplägg, men inte ur ett elevperspektiv. Syftet med den här studien är därför att undersöka vem eleven är i ett kemididaktiskt perspektiv i relation till olika läroboksupplägg. LÄS MER