Sökning: "Sin Blixt"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Sin Blixt.

  1. 1. Inkluderande religionsundervisning för elever i lågstadiet med olika religiösa bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Blixt; Emma Risell; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Lågstadielärare; Mångkulturellt; Religion; Religionsundervisning; Religiös mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lågstadielärare bäst planerar sin religionsundervisning så inkluderande som möjligt i relation till hur Sveriges religiösa mångfald ser ut idag. Vi kommer generellt skriva om inkludering i relation till religionsundervisningen utifrån ett elevperspektiv där våra valda forskningsartiklar kommer att ligga till grund för arbetet. LÄS MER

  2. 2. Substansbrukssyndrom inom sjukvården

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Madeleine Berggren; Louise Blixt; [2023]
    Nyckelord :Substansbrukssyndrom; upplevelser; sjuksköterskans perspektiv; kunskap; vårdande och förutsättningar;

    Sammanfattning : När patienter som erhåller sjukdomen substansbrukssyndrom (SBS) söker vård kan det skapa otrygghet hos sjuksköterskor. Sjuksköterskans ansvar inom omvårdnad är bland annat att främja hälsa och lindra lidande. Konsekvensen av sjuksköterskornas otrygghet kan leda till att omvårdnaden inte blir god och jämlik patienterna emellan. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om differentiering inom utomhuspedagogik - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hannah Josefin Åman-Blixt; [2023]
    Nyckelord :differentiering; lärarperspektiv; no-ämnen; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är en ämnesöverskridande arbetsmetod där elevernas arbetslust är central och lärandet sker genom samverkan mellan reflektion och intryck. Undervisningen genomförs i utemiljö i form av naturlandskap och bebyggda miljöer. Forskning visar att utomhuspedagogik har goda effekter i ett flertal aspekter. LÄS MER

  4. 4. Mentalt välbefinnande hos fysiskt aktiva vuxna relaterat till kön, ålder och träningsfrekvens - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Edvin Blixt; [2023]
    Nyckelord :mentalt välbefinnande; stress; energi; fysisk aktivitet; träningsfrekvens; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns skillnader på hur man definierar mentalt välmående, men något som forskare har kommit fram till är att fysiskt aktivitet kan ha en positiv påverkan på en individs mentala välmående. Det har visats att fysiskt aktiva människor har lägre stressnivåer, lägre risk att drabbas av depression och att de har en mer positiv syn på livet. LÄS MER

  5. 5. Hur använder förskollärare digitala verktyg i sin undervisning? : En kvalitativ e-postintervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Blixt; Lina Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; förskola; kompetensresurs; undervisning.;

    Sammanfattning : Digitala verktyg påverkar undervisningen i förskolan och de didaktiska frågorna, Vad, Varför och Hur ett innehåll i undervisningen väljs. Tidigare studier angående faktorer som påverkar hur förskollärare väljer att inkludera digitala verktyg i undervisningen handlar bland annat om förskollärarens inställning och attityd till digitala verktyg. LÄS MER