Sökning: "Sin Höök"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Sin Höök.

  1. 1. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER

  2. 2. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Nellie Höök; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; personligt perspektiv; lokalt perspektiv; nationellt perspektiv; identitetsskapande; mångkulturellt klassrum; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 3. Kommunicera mera : En studie om hur intern kommunikation används som styrmedel inför en ekonomisk kris

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Höök; Elis Melin; [2023]
    Nyckelord :Contingency theory; intern kommunikation; intern linjekommunikation; intern teamkommunikation; organisatorisk kommunikation; intern kriskommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur ett företags interna kommunikation används som styrmedel inför en ekonomisk kris, för att i sin tur främja medarbetarnas engagemang, tillhörighet, medvetenhet och förståelse. Ett teoretiskt ramverk utifrån Contingency theory, intern kommunikation och intern kriskommunikation har legat till grund för att genomföra studien. LÄS MER

  4. 4. Att väcka elevers läsintresse – En studie om fem mellanstadielärares lässtimulerande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Johanna Höök; Matilda Holmgren; [2022]
    Nyckelord :läsning; läslust; läsande förebild; fria bokvalet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur mellanstadielärare arbetar för att stimulera intresse för läsning av skönlitteratur i förhållande till forskning inom området. Undersökningen utfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare. LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan social dominansorientering och kreativitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alfred Pålsson Höök; Julia Clinton; Samaria Mata Alvarez; [2022]
    Nyckelord :SDO; Social Dominance Orientation; Creativity; Psychological Flexibility; Unusual Uses Test; Social dominansorientering; Kreativitet; Psykologisk flexibilitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ämnade undersöka huruvida det finns någon korrelation mellan social dominansorientering och kreativitet. Efter en teoretisk genomgång av de, för studien, centrala psykologiska konstrukten introduceras de tre hypoteserna och frågeställningen; “Social dominans samvarierar negativt med kreativitet”, “Social dominans samvarierar negativt med psykologisk flexibilitet”, “Social dominans samvarierar positivt med psykologisk inflexibilitet”, samt “Hur ser mönstret ut mellan män och kvinnor i nämnda samvariationer?”. LÄS MER