Sökning: "Sin Leijon"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Sin Leijon.

  1. 1. Speciallärare och specialpedagoger beskriver hur elevers språkliga svårigheter visar sig i skolsammanhang  samt vilket stöd eleverna erbjuds

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Larsson; Åse Leijon; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Språkliga svårigheter; Språkstörning; Särskilt stöd; Tecken;

    Sammanfattning : I vår småskaliga studie med avstamp i UNICEF (2018) Barnkonventionen, UNESCO (2006) Salamancadeklarationen och Skollagen (SFS 2010:800) ger vi en inblick i vad de säger om barnens rätt till undervisning och stöd. 2019 kom ett tillägg i Skollagen för att säkerställa att elever får det stöd som de är i behov av för att nå sin proximala utvecklingsnivå. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation är nyckeln till interaktion! : En kvalitativ studie om förkollärares resonemang kring kommunikation och interaktion mellan förskollärare och barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Eriksson; Marie Leijon; [2019]
    Nyckelord :Socialkonstruktionism; Diskurspsykologi; Kommunikation; Interaktion; Förskola; Barn; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur interaktion mellan barn och förskollärare tar sig uttryck i förskollärares beskrivning av kommunikation i förskolan. Följande frågeställning har använts för att uppfylla studiens syfte: Hur beskriver förskollärare att de kommunicerar och interagerar med barn i förskolan? Studiens vetenskapsteoretiska utgångspunkt är socialkonstruktionismen med ett diskurspsykologiskt angreppssätt som analysmetod med tolkningsrepertoar, retorik och kategorisering som analysverktyg. LÄS MER

  3. 3. Samspelet mellan företagskultur och intern Employer Branding - En fallstudie på ett svenskt konsultbolag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Matilda Schön; Irma Leijon; [2018]
    Nyckelord :Företagskultur; företagsidentitet; teamwork; varumärkesidentitet; decentralisering; intern Employer Branding; extern Employer Branding; implementering av intern Employer Branding; värderingar; varumärke; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur företagskultur och intern Employer Branding samspelar inom ett företag i syfte att stärka varumärkeskulturen. De frågeställningar som studien grundas på är: · Hur uppfattas den rådande företagskulturen i ett svenskt konsultbolag? · Vilka verktyg används för att attrahera nya medarbetare samt för att behålla och utveckla personalen? För att besvara dessa frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ fallstudie som forskningsdesign. LÄS MER

  4. 4. Internprissättning utifrån OECD:s modellregelverk : en komparativ studie mellan Tyskland och Storbritannien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ida Leijon; Dzana Softic; [2017]
    Nyckelord :Germany; United Kingdom; transfer pricing; transfer pricing methods; transfer pricing guidelines; OECD; arm’s length principle; documentation; Tyskland; Storbritannien; internprissättning; internprissättningsmetoder; riktlinjer för internprissättning; OECD; armlängdsprincipen; dokumentation;

    Sammanfattning : Den fortsatt snabba tillväxten av internationell handel och den ökade globaliseringen harresulterat i en ökning av användandet av internprissättning inom koncerner. Detta har i sin turuppmärksammat multinationella företag, som till följd av detta hamnat i mitten av en storm avstridigheter. LÄS MER

  5. 5. ”Jag tycker inte om skolan men jag tycker om människorna” Ett sociokulturellt raster på högstadieelevers berättelser om sin skolgång och vad som påverkar deras lärande.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena Gilbertsson; Malin Leijon; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Sociokulturell teori, kommunikation, feedback, diskurs, matematik, fokusgrupper, artefakter, högstadieelever, upplevelser AbstractSyfte: Det övergripande syftet med vår undersökning var att ta reda på hur synen på skolan och kunskap beskrevs i en grupp elever i år nio. Vi ville ta reda på hur eleverna har upplevt sitt möte med olika delar av skolan i allmänhet och med matematikämnet i synnerhet. LÄS MER