Sökning: "Sin Ross"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Sin Ross.

  1. 1. ATT LEVA EFTER DÖDEN : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av vuxnas sorg efter en närståendes död

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Claudia Ojanne; Madeleine Wulff; Patricia Öz; [2024]
    Nyckelord :grieving process; five stages of grief; bereaved people; professionals; support; complicated grief; sorgeprocess; sorgens fem faser; sörjande; professionella; stöd; komplex sorg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån professionellas erfarenheter undersöka hur vuxnas sorgeprocesser yttrar sig samt hur de professionella bemöter sörjande personer. Undersökningen baseras på professionellas erfarenheter och kunskaper om sorgeprocesser. LÄS MER

  2. 2. "Säg förlåt nu, det är dags för lektion!" : En vetenskaplig essä om barns delaktighet i sin egen konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Teten Bennetter; [2020]
    Nyckelord :after school care; extended school teacher; conflict resolution; participation; CPS; collaborative proactive solutions; child perspective; fritidshem; grundlärare med inriktning mot fritidshem; konflikthantering; delaktighet; CPS; samarbetsbaserad problemlösning; barnperspektiv;

    Sammanfattning : ”Say sorry now, it’s time for class” is a scientific essay written with the purpose of investigating to what degree we allow the pupils to take part in the process of solving conflicts. Do we let the pupil’s own thoughts, feelings and ideas be a part of the solution when solving conflicts or do we as teachers take over in these situations? The essay starts with a story portraying situation which is difficult to interpret that I have experienced in my profession in the afterschool care. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiska perspektiv på dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Persson; [2019]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; särskilt stöd; dokumentation; specialpedagogiska;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sin utgång i hur förskolebarn i behov av särskilt stöd utifrån problemskapande beteende skrivs fram i text, i relation till specialpedagogiska perspektiv. Textunderlaget utgörs av den amerikanske psykologen Ross W. LÄS MER

  4. 4. “Kød og kreativitet” – visioner och verklighet: En studie om plats i skärningspunkten mellan mening, materialitet och människor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Isabella Lindkvist Jensen; Daniela Ross; [2019]
    Nyckelord :Place; Place-development; Urban regeneration; Vision; Power; Inclusion; Exclusion; Destination Management; Platsutveckling; Makt; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to discuss how visions about places influence the physical place-development, and how people’s ability to inhabit and make use of space is affected as a consequence. A case study of Kødbyen, Copenhagen’s Meat Packing District, was carried out to research this. LÄS MER

  5. 5. Positionssystemet i matematikundervisningen : med fokus på årskurs 3

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katharina Anna Fredenlund; Charlotte Gylltoft; [2019]
    Nyckelord :variationsteori; matematikundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Ett viktigt innehåll i ämnet matematik är förståelsen för talets position och värde. Dessa förståelser är en grund för vidare utveckling i matematik. Därför måste lärare konkretiserabegreppen eftersom de är abstrakta för många elever. Detta för att öka chansen hos eleverna att utveckla sitt lärande. LÄS MER