Sökning: "Singapore math"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Singapore math.

  1. 1. Kan Singaporemodellen vara nyckeln? : En systematisk litteraturstudie som jämför gynnsamma arbetssätt för utvecklandet av problemlösningsförmågan med Singaporemodellen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Carolina Hultsbo; Felicia Andersson; Jonna Lindéen; [2021]
    Nyckelord :Singapore Math; problem solving; working methods; Singaporemodellen; problemlösning; problemlösningsförmåga; matematik; arbetssätt; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Singaporemodellen har fått genomslag i Sverige och därav ämnar den här systematiska litteraturstudien undersöka gynnsamma arbetssätt för utvecklandet av problemlösningsförmågan samt om Singaporemodellen har stöd i den forskningen. En induktiv innehållsanalys av 15 artiklar resulterade i två olika perspektiv på utvecklandet av problemlösningsförmågan: gynnsamma arbetssätt och gynnsamma faktorer. LÄS MER

  2. 2. ”Du behöver inte uppfinna hjulet – det är redan uppfunnet” : en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar av Singaporemodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Annika Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Singapore modellen är en matematisk undervisningsmodell med ett problemlösande förhållningssätt som grundats i hur Singapore lägger upp sin matematikundervisning. Ett naturligt intresse för hur Singapore undervisar har växt tack vare deras kontinuerligt höga resultat i nationella undersökningar såsom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PISA (Programme for International Student Assessment). LÄS MER

  3. 3. En jämförelse av Singaporemodellen och en varierad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Halima Jusufovic; Syrina El-Madhoun; [2021]
    Nyckelord :Interaktion; matematikundervisning; problemlösning; Singaporemodellen; stöttning och utmaning; varierad undervisning; visuellt stöd.;

    Sammanfattning : I följande studie är syftet att jämföra två olika skolors arbetsmetoder inom matematikämnet samt deras fördelar, svårigheter och utmaningar. Frågeställningen som studien undersöker är: Vilka fördelar, svårigheter och utmaningar framkommer vid jämförelse mellan två olika skolors arbetsmetoder, Singaporemodellen och varierad matematikundervisning utifrån ett lärarperspektiv? För att besvara frågeställningen har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts med sex verksamma lärare i årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Singaporemodellen The Singapore model : – en modell förundervisning i matematik – a model for teaching mathematics

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik (MTM)

    Författare :Anna Nilsson; Michelle Hansen; [2021]
    Nyckelord :bar modeling; cpa-appraoch; math in focus; singapore matematik; singapore math; singaporemodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad Singaporemodellen innebär och vadsom är karakteristiskt för modellen. För att vi skulle kunna göra en kunskapsöversikt valde viatt fördjupa oss i Singapores matematikhistoria och vad som karakteriserar modellen. LÄS MER

  5. 5. Pratmatte : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder Singaporemodellen för elevers begreppsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger använder och interagerar med elever enligt Singaporemodellen för att elever ska utveckla begreppsförståelse och begreppskunskaper i matematik. Utifrån syftet framställdes tre frågeställningar; Hur använder lärare Singaporemodellen för att eleverna ska utveckla sin begreppsförståelse? Hur interagerar lärare och elever inom Singaporemodellen så att eleverna ska få möjligheter att utveckla sin förmåga i att använda matematiska begrepp? och Hur använder lärare matematiska begrepp inom Singaporemodellen? Syftet och frågeställningarna undersöktes genom två kvalitativa metoder, en gruppintervju med tre pedagoger samt ett observationstillfälle av ett lektionstillfälle. LÄS MER