Sökning: "Singing methodology"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Singing methodology.

  1. 1. Real-time visual feedback of emotional expression in singing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xuehua Fu; [2023]
    Nyckelord :Sound and Music Computing; Music Visualization; Cross-modal Feedback; Mapping; Music Expressivity; Multimodal Interaction; Ljud-och musikberäkning; Musikvisualisering; Korsmodal återkoppling; Kartläggning; Musikexpressivitet; Multimodal interaktion;

    Sammanfattning : The thesis project concerns the development and evaluation of a real-time music visualization system aimed at creating a multi-modal perceptual experience of music emotions. The purpose of the project is to provide singers with real-time visual feedback on their singing, to enhance their expression of emotions in the music. LÄS MER

  2. 2. Sing It Magistern! : En kvalitativ studie i hantering av musikens text i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Ensemble; singing; lyrics; teaching; sociocultural perspective; upper secondary school.; Ensemble; sång; sångtext; undervisning; sociokulturellt perspektiv; gymnasiet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ensemblelärare med kompetens i kompinstrument som keyboard, bas eller elgitarr som saknar utbildning och kunskap i instrumentet sång, arbetar med sångare och text i ensembleundervisningen. Bakgrundslitteraturen redovisar forskning om hur genusaspekter påverkar identiteter, inflytande, sång och texten i ensembleundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Baskunskaper i sångteknik: Fyra sångpedagoger formulerar sina tankar kring basars sångtekniska utmaningar inom västerländsk konstmusik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Simon Bergström; [2021]
    Nyckelord :Bas röst ; Konstmusik; Sångmetodik; Sångrösten; Sångteknik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Bass Voice; Art Music; Voice Methodology; the Singing Voice; Voice Technique; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker vad fyra informanter, som är sångare och sångpedagoger, menar är typiska sångtekniska utmaningar för en bassångare inom den västerländska konstmusiktraditionen, vilka bakomliggande faktorer till dessa sångtekniska utmaningar de menar är vanliga och hur de i arbetet med sina elever tar sig an dessa utmaningar, ofta utifrån personliga erfarenheter på området. Det teoretiska underlaget till studien består av litteratur inom röstfysiologi och akustik, sångteknik och prestationspsykologi. LÄS MER

  4. 4. En annan form av sånteknik : En kvalitativ studie i hur olika folksångspedagoger använder sig av genrespecifika övningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Felicia Eklöf; [2021]
    Nyckelord :folk song; folk singing style; folk song methodology; genre-specific exercises; sing- ing technique; singing style; folksång; folkligt sångsätt; folksångsmetodik; genrespecifika övningar; sångteknik; sångstil;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på folksångslärares uppfattningar om genrespecifika övningar, om och hur mycket de används, om lärarna ser ett behov av fler sådana övningar och huruvida de tror att dessa övningar har en påverkan på elevers stilistiska utveckling. Tidigare litteratur och forskning berör definitionen av begreppen tradition och sångteknik samt vad som utgör det svenska folkliga sångsättet. LÄS MER

  5. 5. Spontansång i förskolan : En fenomenologisk studie om pedagogers upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann-Cristin Spetz; Julia Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Essence; phenomenology; educators´ experiences; spontaneous singing; Essens; fenomenologi; pedagogers upplevelser och erfarenheter; spontansång;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge of educators´ experiences of spontaneous singing in preschool. The study is based on a phenomenological methodology. The survey was made based on a qualitative approach with semi-structured interviews as the method of collecting data. LÄS MER