Sökning: "Sinnenas betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Sinnenas betydelse.

  1. 1. Sinnesintryck i staden : Hur stadsmiljön kan bidra till att tillgodose människans behov av behagliga sinnesintryck

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Alice Bülow; [2023]
    Nyckelord :fysisk planering; stadsplanering; livsmiljö; sinnesintryck; sensory urbanism;

    Sammanfattning : Människor har ett behov av att uppleva behagliga sinnesintryck. Genom att stimulera samtliga sinnen i omgivningen kan människor känna välmående och knyta an till sin livsmiljö. Människan hämtar information om omgivningen genom sina sinnen och därigenom påverkas sinnena av den fysiska miljön. LÄS MER

  2. 2. Barns möte med planerad undervisning : En barndomssociologisk studie ur ett åldersperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Barndomssociologi; barns aktörskap; lek; planerad undervisning; ålder;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa och komparativa studie bygger på planerad undervisning i förskolan och hur barn i olika åldrar möter denna undervisning. Jag har utgått från ett åldersperspektiv för att ta reda på hur barns möte med den planerade undervisningen tar sig uttryck och har observerat vad det finns för likheter och skillnader mellan äldre och yngre barn vid dessa tillfällen. LÄS MER

  3. 3. Teori och praktik i samband utifrån ett pragmatiskt synsätt : Om lärares intentioner att stödja elevers lärande genom utomhuspedagogik i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Kjerstadius; [2020]
    Nyckelord :Pragmatismen; utomhuspedagogik; undersökande arbetssätt; teori och praktik; årskurs 1-3; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få insikt i hur lärare i årskurs 1-3 använder sig av utomhuspedagogik och undersökande arbetssätt för att stödja elevers lärande i de naturorienterande ämnena. För att ge svar på undersökningens två frågeställningar har material samlats in genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Minnenas och sinnenas betydelse vid litterär översättning – via översättarens (ålliknande) metamorfoser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Karin Wijk; [2019]
    Nyckelord :Översättning; Litterär gestaltning;

    Sammanfattning : Som barn följde jag ibland med min pappa ut med ekan när han fiskade ål. När jag under översättarutbildningen på Akademin Valand började översätta novellen ”Starver” ur novell-samlingen Fen av Daisy Johnson – där en ung tjej genomgår en metamorfos och blir en ål – tänkte jag tillbaka på de där fisketurerna. LÄS MER

  5. 5. De fem sinnena i fokus när barn utforskar : Fyra förskollärarens tankar kring de fem sinnenas betydelse när barns utforskar sin förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anette Petersson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to obtain more knowledge about pre-school teachers thoughts about the stimulation of childrens five senses when exploring the preschool enviroment and how it looks when practiced at the preschool. This study is based on semiconstructed interviews of four preschool teachers. LÄS MER