Sökning: "Sinnesupplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade ordet Sinnesupplevelser.

  1. 1. Erfara material i samspel : Praktiskt utforskande inom ämnet Slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Irstad; [2023]
    Nyckelord :tyst kunskap; samspel; materialitet; sensorisk upplevelse; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra på vilka sätt det sensoriska kunnandet kommer till uttryck när elever gemensamt utforskar och samtalar om material inom ämnet slöjd. Undersökningen består av två delar. LÄS MER

  2. 2. En stad av rörelse och möten : Gestaltningsförslag för att minska den upplevda ensamheten

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Melker Wallman; Hans Reidel; [2023]
    Nyckelord :Fysisk planering; Ensamhet; Stadsplanering; Upplevd ensamhet; Möten; Rörelse; Gångbarhet; Karlskrona; Karlshamn; Hållbar stadsplanering; Social hållbarhet; Närhet; Promenadvänlighet; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Ensamhet är ett alltmer uppmärksammat problem i vårt samhälle med många och kompliceradefaktorer. Detta har gett upphov till en mångfald av infallsvinklar varav den fysiska planeringen avvåra urbana livsmiljöer är en, och fokuset i detta arbete. LÄS MER

  3. 3. Sinnesintryck i staden : Hur stadsmiljön kan bidra till att tillgodose människans behov av behagliga sinnesintryck

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Alice Bülow; [2023]
    Nyckelord :fysisk planering; stadsplanering; livsmiljö; sinnesintryck; sensory urbanism;

    Sammanfattning : Människor har ett behov av att uppleva behagliga sinnesintryck. Genom att stimulera samtliga sinnen i omgivningen kan människor känna välmående och knyta an till sin livsmiljö. Människan hämtar information om omgivningen genom sina sinnen och därigenom påverkas sinnena av den fysiska miljön. LÄS MER

  4. 4. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation för livslångt lärande : Lärares metoder för undervisningen i kommunikation i grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-louise Södergren; [2023]
    Nyckelord :Special needs education; communication and intellectual disability; teaching methods; ACC; Grundsärskola; ämnesområden; kommunikation och intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsmetod; AKK;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundsärskolans ämnesområde kommunikation undervisar och vilka läromedel/modeller lärarna använder. Frågeställningen lyder: - Hur beskriver lärare undervisningen ämnesområdet kommunikation?  - Vilka läromedel/modeller använder lärarna i grundsärskolan för undervisning i ämnesområdet kommunikation?  Studien lutar sig mot det sociokulturella perspektivet (Vygotskiji,1978) där språk, kommunikation och interaktion med andra är grunden för lärande. LÄS MER