Sökning: "Situational crisis communication theory"
Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden Situational crisis communication theory.
1. Game publishers and their constant need for damage control : A Content Analysis of Activision Blizzard's communication during their public-relations crises
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Big organisations and companies in game development and distribution have in recent years become involved in public-relations crises. In the past you could see that dissatisfied consumers have an impact on the image for organisations. LÄS MER
2. Varumärket H&M i sviterna av en hållbarhetskris : En kvalitativ innehållsanalys av hur H&M via vdn Helena Helmersson kriskommunicerar i fallet om “Klädinsamlingen som blir sophögar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : 2023 kunde Aftonbladet avslöja en granskning med motsägande information kring H&Ms annars utstickande hållbarhetsarbete. Det framkom i granskningen att H&Ms klädinsamling som har kommit till att bli den största i världen inte återanvänder eller återvinner kläderna på det sättet som utlovas och att flera av plaggen hamnar på platser, som världens värsta dumpningsplats i Benin. LÄS MER
3. "Boeing is deeply saddened..." : En kvalitativ innehållsanalys av Boeings kriskommunikation efter 737 MAX-krisen
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This thesis conducts a qualitative content analysis of The Boeing Company's crisis communication during the 737 MAX crisis in 2019, with a focus on the crisis involving Boeing's 737 MAX aircraft, Ethiopian Airlines Flight 302. Applying the Situational Crisis Communication Theory (SCCT) and an ethical framework, the study examines Boeing's crisis communication and how the organization deals with ethical and moral dilemmas and how these are expressed. LÄS MER
4. Att hantera kriser på sociala medie r: Kriskommunikation och publikens reaktioner på TikTok - En fallstudie av Balenciagas krishantering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This thesis centers around Balenciaga's controversy that spread in the fall of 2022. By examining statements published by Balenciaga and associated stakeholders, the study aims to review how the crisis was managed based on crisis management strategies. LÄS MER
5. - Sålt vår själ...? Men det är ju precis tvärtom! : En kvalitativ studie av Oatlys kriskommunikation under krisen med Blackstone Growth.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : The purpose of this study is to examine how the oat milk company Oatly applies crisis communication strategies and rhetorical components to maintain a good reputation and legitimacy in relation to the crisis regarding the investment firm Blackstone Growth. Creating a discrepancy between the way Oatly act and the way they present themselves; Oatly is presented as a sustainable company while Blackstone has been criticized to jeopardize environmental and human rights issues. LÄS MER