Sökning: "Six Si"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Six Si.

  1. 1. ”Det är ju hur man lär sig språk – att jämföra med det man redan kan” : En intervjustudie med modersmålslärare i arabiska, engelska och somaliska om språkjämförelsers betydelse för spanskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isa Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Cross-linguistic Influence CLI ; Contrastive Analysis CA ; Phenomenography; Cross-linguistic influence CLI ; Kontrastiv analys CA ; Fenomenografi; Influencia cros-lingüística; Análisis contrastivo; Fenomenografía;

    Sammanfattning : This essay investigates how mother tongue teachers in Sweden view cross-linguistic influence in the Spanish classroom. It focuses on three areas: the student groups’ linguistic profiles; the evaluation of described/presumed strengths and challenges within Spanish phonology, lexicon and morphosyntax; and perspectives on effective contrastive classroom practices. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tanja Bengtsson; Maria Ewald; [2023]
    Nyckelord :sångintervention; narrativ förmåga; Internal State Terms IST ; Multilingual Assessment Instrument for Narratives MAIN ; Lyssna; Förstå och Minnas LFM ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER

  3. 3. El uso de estrategias multimediales en seis vídeos educativos de YouTube para estudiantes de español como lengua extranjera

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Erik Söderlöv; [2023]
    Nyckelord :Cognitive Theory of Multimedia Learning; Cognitive Load Theory; Multimedia Learning; Spanish as a Foreign Language; YouTube; Educational Videos; Mayer; Teoría cognitiva del aprendizaje multimedial; Teoría de la carga cognitiva; aprendizaje multimedial; español como lengua extranjera; YouTube; vídeos educativos; Mayer;

    Sammanfattning : El propósito de esta investigación es estudiar las estrategias multimediales en seis diferentes vídeos educativos de YouTube que se dirigen a aprendices de español como lengua extranjera. Con este fin, la investigación se basa en la teoría cognitiva del aprendizaje multimedial (TCAM) y diez principios postulados por Mayer (2008) que sirven para mejorar el diseño de mensajes instruccionales multimediales como vídeos educativos. LÄS MER

  4. 4. The direct and immediate link test in EU VAT: A new set of criteria to clarify the right of deduction

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Daniella Nyman; [2023]
    Nyckelord :Tax Law; Value Added Tax; right of deduction; direct and immediate link test; EU case law; Court of Justice; indirect link test; Fiscal Neutrality; Economic Reality; Legal Certainty; European Union Tax Law; South African Tax Law; presumptions of Member States; irrebuttable presumptions; rebuttable presumptions; developed criteria; table of key cases.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Die direkte en oombliklike skakel toets sowel as die indirekte skakel toets in die Europese Unie se BTW word nie ingesluit binne die BTW Riglyne nie. Boonop gebruik die verskillende EU lidmaat lande die reg op aftrekking in uiteenlopende maniere. LÄS MER

  5. 5. L’écriture inclusive en France : Étude comparative des arguments avancés dans le débat scientifique et dans la presse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Christina Biéla Enberg; [2022]
    Nyckelord :“inclusive writing”; “gender-neutralized language”; “arguments”; “debate”; “controversy”; « écriture inclusive »; « langage inclusif »; « arguments »; « débat »; « polémique »;

    Sammanfattning : La langue française ne possède que deux genres: le masculin et le féminin. Grammaticalement, le genre masculin l’emporte sur le féminin, par exemple en accordantles adjectifs en genre et en nombre. LÄS MER