Sökning: "Självbestämmandeteori SDT"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Självbestämmandeteori SDT.

  1. 1. Barriers and Motivational Drivers for Sustainable Building in a Developing Country : The Case of Ghana

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Emma Johansson; Elsa Winge; [2023]
    Nyckelord :Sustainable building; Barriers; Motivation; Developing Country; Minor Field Study; Self-Determination Theory; Hållbart byggande; Barriärer; Motivation; Låg- eller medelinkomstland; Fältstudie; Självbestämmandeteori;

    Sammanfattning : As the building and construction industry contributes considerably to global warming there isa need to increase sustainable building, especially in developing countries where the conceptis often overlooked. Even though there is a need to implement more sustainable alternatives,research shows that it comes with many challenges. LÄS MER

  2. 2. Samspelet mellan ledarskap och motivation : Det skandinaviska ledarskapet inom ett svenskt ICT bolags supportavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Benjamin Nezam Diba; Måns Börjes; [2023]
    Nyckelord :Leadership; motivation; management; autonomy; support; sales; performance; well-being; Information and Communications Technology; Ledarskap; motivation; ledning; autonomi; support; försäljning; prestation; trivsel; informations- och kommunikationsteknik;

    Sammanfattning : Den vetenskapliga diskussionen rörande ledarskap och motivation kan anses rik och väldimensionerad då dessa områden studerats omfattande. Trots detta finns fortfarande outforskade områden att undersöka, däribland inom en skandinavisk kontext. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar med att läsa och skriva: : En studie om vuxnas erfarenheter av vad som gör skolan välfungerande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristina Saunders Åhlen; Anna Liw; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; läs-och skrivsvårigheter; motivation; relationer; självbestämmandeteori; strategier;

    Sammanfattning : Denna småskaliga studie syftar till att undersöka vad som förefaller vara viktigt för att skolan ska bli välfungerande för elever som möter utmaningar med att läsa och skriva. Fokus har även lagts vid vad som upplevs motiverande i skolan, samt hur stödinsatser uppfattas av vuxna som ser tillbaka på sin skolgång. LÄS MER

  4. 4. Hur motiverar ledare sina medarbetare i en nätbaserad arbetsmiljö? : En kvalitativ undersökning från ett ledarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Saga Bartholdsson; Malin Hell; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; Ledarstilar; Motivation; Motivationsfaktorer; Distansarbete; Arbetsmiljö; Psykosocial arbetsmiljö; Covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med motivation fungerar när en fysisk arbetsmiljö blir nätbaserad, vilket skedde hastigt och i stor omfattning i samband med utbrottet av Covid-19 år 2020. Med utgångspunkt i Ryan och Decis (2000) självbestämmandeteori (SDT) har intervjuer med sex olika ledare i en kunskapsintensiv organisation genomförts och analyserats, med fokus på hur dessa beskriver sitt arbete med motivation och hur detta arbete eventuellt har påverkats av omställningen från fysisk till nätbaserad arbetsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Påverkar chefslös organisationsstruktur medarbetarnas motivation? : En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Wetterborg; Camilla Larsson; [2021]
    Nyckelord :Chefslös; platt organisationsstruktur; motivation; självbestämmandeteori; självledarskap;

    Sammanfattning : Den extrema formen av platt organisationsstruktur, chefslöst, har blivit allt mer vanlig inom organisationer i Sverige. Att strukturera en organisation utefter att medarbetarna fattar alla beslut och därmed har makten torde ställa höga krav på individernas förmåga till självledarskap. LÄS MER