Sökning: "Självklart ska vi ses"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Självklart ska vi ses.

  1. 1. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet i förskolepraktiken- Något självklart och enkelt? : En kvalitativ studie av Förskollärares uppfattningar om deras arbete med jämställdhetsuppdrag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Guldhag; Orialli Benvenuto; [2020]
    Nyckelord :förskolan; förskollärare; förskollärares förståelse; hermeneutik; individ; individualitet; jämställdhet; könsneutral;

    Sammanfattning : Jämställdhetsarbetet i förskolan behöver vidareutvecklas för att motverka könsstereotypa könsmönster. Förskollärarnas medvetenhet sätts i fokus och anses väsentligt för att denna utveckling ska kunna ske. Förskollärares egna uttalanden gällande deras eget arbete med jämställdhet i förskolan, behandlas i denna studie. LÄS MER

  3. 3. Återbruk av vitvaror - En Kvalitativ studie om hinder, drivkrafter och utvecklingspotential

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Emelie Wihlborg; [2020]
    Nyckelord :recycling; reuse; whitegoods; circular economy; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Återbruka mera vitvaror! En undersökning av det som borde vara självklart enligt avfallshierarkin De resurser som finns på jorden utarmas mer och mer för varje dag som går. Hur vårt ekonomiska system är uppbyggt med att utarma resurser, producera, och till sist slänga våra produkter är i längden ohållbart. LÄS MER

  4. 4. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Brändén; Malin Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :genus; barnbok; förskola; könsstereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER

  5. 5. Vad är en likvärdig förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Sofi Maga; Jessica Dahlkvist; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; kvalitet; likvärdighet; utbildning;

    Sammanfattning : Förskolans utbildning ska anpassas till alla barn utifrån varje barns behov och förutsättningar, men hur går detta arbete till? Syftet med denna studie är att problematisera begreppet likvärdighet i relation till förskolan. För att precisera vårt syfte undersöker vi förskollärares uppfattning om begreppet likvärdighet, samt tittar på hinder och möjligheter som förskollärarna lyfter att de upplever i sitt arbete utifrån sin uppfattning om likvärdighetI denna studie har en enkätundersökning genomförts för att undersöka yrkesverksamma förskollärares uppfattning om en likvärdig förskola och därmed problematisera begreppet likvärdighet i relation till förskolan. LÄS MER