Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Scenisk vitalitet. En relationell ingång i skådespelarkonsten

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johan Svensson; [2019-06-07]
    Nyckelord :Teater; Scenkonst; Skådespeleri; Skådespelarmetod; Skådespelarkonst; Vitalitet; Relation; Relationell; Gestaltterapi; Medveten närvaro; Sårbarhet; Kontakt; Samspel;

    Sammanfattning : I mitt masterprojekt har jag undersökt hur jag som skådespelare med olika strategier aktivt kan sträva efter en bärande livskraft i mitt sceniska arbete, en scenisk vitalitet. Med en stark betoning på det relationella i skådespelarkonsten utgår jag från element såsom medveten närvaro, sårbarhet och emotionellt risktagande. LÄS MER

  2. 2. På spaning efter den tid som är

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Teaterhögskolan i Malmö

    Författare :Ann Petrén; [2006]
    Nyckelord :Teater; Teaterundervisning; Skådespelarkonst; Theater theory and history; Teatervetenskap; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Jag är skådespelare utbildad vid Statens Scenskola i Malmö 1976-1979. Sedan 1979 har jag varit kontinuerligt yrkesverksam, mestadels inom institutionsteatrar men också inom fria teatergrupper, Boulevardteatern och Moderna dansteatern. LÄS MER

  3. 3. "Det jag gör, det är jag" - Om könens olika utbildning på teaterhögskolan

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Teaterhögskolan i Malmö

    Författare :Cecilia Wernesten; [2005]
    Nyckelord :teater; teaterundervisning; skådespelarkonst; genus; Cinema and Theater theory and history; Film- och teatervetenskap; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Vi hör ofta att vi har kommit långt i jämställdhetsfrågan i Sverige och på många punkter har vi det också. Men på andra kan man tro att vi fortfarande lever kvar i 1800-talet. Ett exempel är de svenska teaterscenerna. LÄS MER

  4. 4. Lyckopärs resa - Ett magisterarbete om inre och yttre bilder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Teaterhögskolan i Malmö

    Författare :Pär Malmström; [2005]
    Nyckelord :teater; teaterundervisning; skådespelarkonst; Theater theory and history; Teatervetenskap; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Den resa ni ska få följa med på börjar i ett brev till skolans prefekt Henry Stiglund där jag bland annat nämner två upptäckter under våren 2004 som jag blev mer nyfiken på och som jag hade en önskan att få fördjupa mig i. Dels var det en övning vi gjorde under genusdagarna på skolan och dels på sättet jag hittade en nyckel till min roll Trigorin i "Måsen" under workshopen då vi tog in de nya ettorna. LÄS MER

  5. 5. Stunts

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Teaterhögskolan i Malmö

    Författare :Tony Lundgren; [2004]
    Nyckelord :stunts; teater; teaterundervisning; skådespelarkonst; Cinema and Theater theory and history; Film- och teatervetenskap; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Jag tycker många skådespelare resonerar felaktig när dom anser att man inte är tillräckligt serös som skådespelare om man kan stunt, vilket jag tycker är helt absurt! Jag skulle säga att man som skådespelare är mer seriös ju allsidigare man är. En skådespelare borde ju ha ett intresse av att kunna gestalta en mångfald av olika karaktärer beroende på vad en föreställning och scen kräver, och inte nöja sig med att spela samma person i föreställning efter föreställning utan någon som helst tanke på vad för roll dom gestaltar, och förlita sig på att dom kommer undan kritik med att vara duktiga på att höja och sänka rösten, samt flitigt använda sig av kortare eller längre processer. LÄS MER