Sökning: "Skönlitteratur Engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Skönlitteratur Engelska.

  1. 1. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; lärares subjektiva upplevelser; undervisningsstrategier; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska?  Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER

  2. 2. På färd mot Kameya med Kunikida Doppo : En förfrämligande översättning av Wasureenu hitobito, samt kommentar därtill

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Axel Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Translation studies; Japanese fiction; foreignisation and domestication; readability; Kunikida Doppo; cultural references; translation with commentary; Översättningsvetenskap; japansk skönlitteratur; förfrämligande och domesticering; läsbarhet; Kunikida Doppo; kulturella referenser; översättning med kommentar;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgörs av en kommenterad svensk översättning av den japanska novellen Wasureenu hitobito (1898) av Kunikida Doppo (1871–1908) genom en osedvanligt källtextnära översättningsprincip. I medföljande översättningskommentar redogörs för metoderna som använts för att återge vissa kulturella och stilistiska egenheter från källtexten både i den svenska måltexten och i en tidigare engelsk av Jay Rubin, samtidigt som graden av förfrämligande och domesticering i respektive översättning uppskattas. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ forskningsstudie om hur grundskolelärare i årskurs 4–6 och bibliotekarier ser på skönlitteratur på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Cecilia Hennessy; [2022]
    Nyckelord :engelsk skönlitteratur; engelskundervisning; årskurs 4–6; lärarintervjuer; bibliotekarieintervjuer; bibliotek; läsfrämjande; läsfrämjande strategier; läroplanen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken plats engelsk skönlitteratur har i årskurs 4–6 i svenska engelskklassrum. Metoden jag har använt mig av är semistrukturerade intervjuer. För att få en tydlig bild har jag intervjuat både lärare och bibliotekarier för att se hur de arbetar för att främja elevers intresse i läsning. LÄS MER

  4. 4. Barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ intervjustudie med fyra engelsklärare för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Helena Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Children s literature; English teaching; English teachers; Grades 4-6; Language development; Barnlitteratur; engelsklärare; engelskundervisning; språkutveckling; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om skönlitteratur i undervisningen och vilka fördelar det ger att använda barn- och ungdomslitteratur i undervisningen av engelska som andraspråk. Däremot verkar barn- och ungdomslitteratur användas i engelskundervisningen i begränsad omfattning och de aktiva lärare jag mött under min lärarutbildning använder främst läromedel. LÄS MER

  5. 5. The use of fiction to promote in-depth reading strategies for improving reading comprehension skills for L2 language students

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Oscar Lindkvist; Daniel Lindeberg; [2022]
    Nyckelord :In-depth strategies; inference-making; fiction; reading comprehension; English as a second language; Fördjupningsstrategier; Inferenser; skönlitteratur; läsförståelse; Engelska som ett andraspråk;

    Sammanfattning : Reading ability at the Swedish upper secondary school is decreasing for second language learners and the number of students reading literary texts is also declining. Our aim with this paper is to examine if reading fiction in an English as a Second language classroom at an upper secondary level can enhance students’ reading comprehension using in-depth strategies. LÄS MER