Sökning: "Skönlitteratur i historieundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Skönlitteratur i historieundervisning.

  1. 1. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ringnér; Wilma Hansson; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; historia; historieundervisning; historisk empati; literacy; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER

  2. 2. Multimodalt lärande i historieundervisningen : En ämnesdidaktisk intervjustudie med F-3 lärare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fredrika Åkerlund; Elsa Swenzén; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; gestaltande arbetssätt; skönlitteratur; multimodalt lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar utifrån intellektuella och fysiska artefakter i historieundervisningen? Hur beskriver F-3 lärare att elever utvecklar sitt historiemedvetande?Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar med multimodala arbetssätt som pedagogiskt drama,lekpedagogik och skönlitteratur för att utveckla elevernas historiemedvetande? Detta är de forskningsfrågor som vi har undersökt i vår studie. Studiens syfte är att undersöka hur F-3 lärare förhåller sig till begreppet historiemedvetande och vilka arbetssätt de använder sig avför att utveckla elevernas historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur - ett användbart redskap i historieundervisningen? : En litteraturöversikt om läsning av skönlitteratur i historieundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Edman; Ellinor Vinberg; [2021]
    Nyckelord :Historieundervisning; historiemedvetande; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Alla elever har en förförståelse kopplad till historia, ett historiemedvetande, och skolans uppgift är att fördjupa detta genom att försöka få eleverna att inse hur nutiden är sammankopplad med dåtiden och hur eleverna själva är medskapare av historia. Elever behöver möta varierande undervisningsmetoder som utmanar deras historiska tänkande för att utveckling av historiemedvetande ska ske. LÄS MER

  4. 4. Astrid och Totalitarismen : En tolkning av hur det osynliga historiebruket i Astrid Lindgrens barnböcker kan användas i historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mattis Öhrman; [2021]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; skönlitteratur; historiebruk; LGY11; undervisning; totalitarism; totalitarianism; andra världskriget; Stalin;

    Sammanfattning : I denna studie har ett spårande och tolkande i utvalda böcker av Astrid Lindgren skett med hjälp av historiebruk. Syftet var att ta reda på hur och om dessa tolkningar av historiebruket kan användas i historieundervisningen. Studien riktar sig mot historieämnet på gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. En litteraturstudie om skönlitteraturanvändningen i historieundervisningen och hur det påverkar ett historiemedvetande.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Akyüz Serpil; [2020]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Historieundervisning; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Varierandeundervisningsmetoder i historieundervisningen är avgörande för elevers utveckling av historiemedvetande. Denna litteraturstudie harhaft ett syfte i attundersöka vad forskning visar om användning av skönlitteratur i ämnet historia. LÄS MER