Sökning: "Skönlitteraturundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Skönlitteraturundervisning.

  1. 1. ”Tankarna finns” : Lässtrategier och textsamtal inom skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet – fyra lärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Valentina Ciampi; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; undervisning; lässtrategier; textsamtal; språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks fyra lärares arbete med lässtrategier och textsamtal inom läsförståelse av skönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk, med utgångspunkt i deras berättelser. Lärarna jobbar på språkintroduktionsprogrammets olika nivåer. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin för lärande. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk : Fyra lärares uppfattningar om sina arbetssätt med skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Valentina Ciampi; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; undervisning; vuxenutbildning; gymnasiet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur skönlitteraturen används av fyra lärare som undervisar såväl vuxna invandrare som unga gymnasieelever i svenska som andraspråk, utifrån lärarnas perspektiv. Den fokuserar på lärarnas sätt att välja och förbereda arbetet med skönlitteratur, samt på deras sätt att arbeta med läsning. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rebecca Holmberg; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SVA-undervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER

  4. 4. 「Jag kan」 inget säga : Koe no katachi som värdegrundsförstärkare och dess didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Artur Artborg; [2021]
    Nyckelord :Didaktisk potential; Litterär kompetens; Värdegrund; Svenskämnet; Gymnasieundervisning; Litteraturundervisning; Mobbning; Diskriminering; Manga; Anime; A Silent Voice;

    Sammanfattning : Författare, forskare och lärare har länge lyft fram skönlitteraturs förmåga att låta läsare förstå sina egna liv och erfara andras till en grad utan motsvarighet bland pedagogiska och didaktiska redskap. Vad gäller verk som simultant kan imponera med litterär kvalité och värdegrundsfrämjande potential kan få konkurrera med Oima Yoshitokis manga Koe no katachi (sv. LÄS MER

  5. 5. Mellanstadiets skönlitteraturundervisning : Fem lärares syn på skönlitteratur och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Enya Mårtensson; Rebecca Dahlman; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteraturundervisning; didaktik; skönlitteratur; mellanstadielärare; svenskämnet; förutsättningar; tradition;

    Sammanfattning : Den tidigare litteraturdidaktiska forskningen visar på flera positiva aspekter av skönlitteraturundervisning (Ewald, 2007; Ingemansson, 2020; Molloy 2002; m.fl.) Det finns dock en rädsla att glappet mellan denna forskning och lärares praktik är för stor. (Wintersparv, 2018). LÄS MER