Sökning: "Skönlitteraturundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Skönlitteraturundervisning.
1. ”Tankarna finns” : Lässtrategier och textsamtal inom skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet – fyra lärares berättelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I den här uppsatsen undersöks fyra lärares arbete med lässtrategier och textsamtal inom läsförståelse av skönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk, med utgångspunkt i deras berättelser. Lärarna jobbar på språkintroduktionsprogrammets olika nivåer. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin för lärande. LÄS MER
2. Skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk : Fyra lärares uppfattningar om sina arbetssätt med skönlitteratur i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Uppsatsen undersöker hur skönlitteraturen används av fyra lärare som undervisar såväl vuxna invandrare som unga gymnasieelever i svenska som andraspråk, utifrån lärarnas perspektiv. Den fokuserar på lärarnas sätt att välja och förbereda arbetet med skönlitteratur, samt på deras sätt att arbeta med läsning. LÄS MER
3. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER
4. 「Jag kan」 inget säga : Koe no katachi som värdegrundsförstärkare och dess didaktiska potential
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Författare, forskare och lärare har länge lyft fram skönlitteraturs förmåga att låta läsare förstå sina egna liv och erfara andras till en grad utan motsvarighet bland pedagogiska och didaktiska redskap. Vad gäller verk som simultant kan imponera med litterär kvalité och värdegrundsfrämjande potential kan få konkurrera med Oima Yoshitokis manga Koe no katachi (sv. LÄS MER
5. Mellanstadiets skönlitteraturundervisning : Fem lärares syn på skönlitteratur och didaktiska val
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Den tidigare litteraturdidaktiska forskningen visar på flera positiva aspekter av skönlitteraturundervisning (Ewald, 2007; Ingemansson, 2020; Molloy 2002; m.fl.) Det finns dock en rädsla att glappet mellan denna forskning och lärares praktik är för stor. (Wintersparv, 2018). LÄS MER