Sökning: "Skadestånd varumärke"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Skadestånd varumärke.
1. Regleringen av skadestånd vid intrång i ensamrätt till varumärke – En rättviseteoretisk analys av avvägningen mellan parternas intressen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Genomdrivandet av den immateriella skyddslagstiftningen är av största vikt för den inre marknaden. Såväl EU som medlemsstaterna har därför ambitiös skyddslagstiftning. I gällande rätt finns såväl straffrättsliga som civilrättsliga sanktioner. För rättighetshavare betraktas rätten till skadestånd som den mest centrala sanktionen. LÄS MER
2. Skadestånd vid varumärkesintrång : En analys om beräkning av skadestånd vid varumärkesintrång
Master-uppsats, Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : Vid varumärkesintrång har rättighetshavaren rätt till ersättning för den skada som han eller hon lidit till följd av intrånget. I 8 kap. LÄS MER
3. Utformningen av sanktionssystemet vid varumärkesintrång : En reparativ eller preventiv funktion?
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/HandelshögskolanSammanfattning : Varumärkesrätten är i ständig utveckling, i och med att nya behov på marknaden uppstår kan allt mer också utgöra ett varumärke. Till följd av att nya varumärken uppstår och därmed även ny teknik, ökar också möjligheten att göra varumärkesintrång. LÄS MER
4. Inomobligatoriskt skadestånd för ren förmögenhetsskada - med särskild inriktning på avtal om handelsagentur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : If one of the parties to a contract does not fulfill his contractual promise, or has given information to the other party that he will not perform as mentioned in the contract, he is said to breach the contract. With that a breach of contract is a legal cause of action in which a contract is not honored by one of the parties. LÄS MER
5. Sound alike - kontroversiellt eller inte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I dagens samhälle är reklamen en del av vardagen. Vi upplever den i alla mediekanaler vilket ibland kan vara underhållande men oftast rätt så enerverande. LÄS MER