Sökning: "Skilda åsikter"
Visar resultat 1 - 5 av 253 uppsatser innehållade orden Skilda åsikter.
1. Påverkas anknytningen av introduktionens längd? : En intervjustudie med sex förskollärare om deras uppfattning om introduktion och anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares erfarenheter av olika introduktionsmetoder med avseende på anknytning och trygghet. Metoden vi använt är kvalitativa intervjuer där vi intervjuat sex förskollärare. LÄS MER
2. Förskollärarens ledarskap i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER
3. Många medlemmar, få beslutsfattare : En flerfallstudie om beslutsfattande i kooperativ
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: I Sverige finns det många företag både stora och små som använder sig utav den kooperativa organisationsmodellen. Trots att kooperativa företag är en stor del av näringslivet är kunskapen om dem begränsad. LÄS MER
4. Det är en regnbåge av olika utmaningar kopplat till sekretess : En kvalitativ studie om hur sekretesslagstiftningen hindrar eller möjliggör samverkan mellan polismyndigheten och den kommunala socialtjänsten, i ärenden där unga pojkar befinner sig i riskzonen för att hamna i kriminalitet
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Ungdomsbrottsligheten i Sverige har sedan 1900-talet benämnts som ett samhällsproblem. För att hindra brottsutvecklingen och förebygga ungdomsbrottslighet finns indikation på att samverkan mellan polisen och socialtjänsten är nödvändig. LÄS MER
5. Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares förhållande till och användning av lättläst skönlitteratur i ämnet Svenska i årskurs 7–9. Studien är genomförd via enkäter på internet, med frågor som innehåller skattningsfrågor och frågor med öppna svar. Svaren i enkäten har analyserats utifrån en abduktiv analysmetod. LÄS MER