Sökning: "Skillnaden mellan anpassningar och särskilt stöd"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Skillnaden mellan anpassningar och särskilt stöd.

  1. 1. Se mig! : En studie om matematiskt särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Mathilda Backman; [2019]
    Nyckelord :Differentiering; Extra anpassningar; Matematisk särskild begåvning; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska vilka uppfattningar lågstadielärare har av matematiskt särskilt begåvade elever, samt undersöka vilka arbetssätt lärare har för att motivera och stimulera de här eleverna i matematik. Studien har en metod med kvalitativ ansats med en fenomenografisk och fenomenologisk inriktning. LÄS MER

  2. 2. Att skapa förutsättningar för lärande-bärande broar mellan förskola och förskoleklass

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Eliasson; Jessica Ljunggren; [2019]
    Nyckelord :Adaptions; environment; learning; preschool; preschool class; special support; transitions; working methods; Anpassningar; arbetssätt; förskola; förskoleklass; lärmiljö; särskilt stöd; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ta reda på om det finns variationer i lärmiljöerna och arbetssätten i förskola och förskoleklass samt belysa hur pedagogerna ser på övergångar mellan förskola – förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur pedagogerna uttrycker sig kring barn/elever i behov av anpassningar/särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Inlärningssvårigheter i matematik-Dyskalkyli och skolans arbete med denna diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Kim; [2016]
    Nyckelord :Dyskalkyli; Inlärningssvårigheter; Diagnos; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på om alla inlärningssvårigheter i matematik är dyskalkyli, hur skolan kan hjälpa elever som har dyskalkyli och hur personalen på skolan arbetar med denna diagnos. De forskningsfrågorna som arbetet utgår ifrån är följande: Är alla inlärningssvårigheter i matematik dyskalkyli? Hur kan skolan hjälpa en elev med dyskalkyli? Hur ser skolans, rektorns, lärarens och specialpedagogens arbete ut med ett diagnostiserat barn? Arbetet är en empirisk studie som utgår ifrån intervjuer med följande yrkesgrupper: forskare, rektor, lärare och specialpedagog. LÄS MER

  4. 4. Extra anpassningar : Har det påverkat pedagogernas sätt att arbeta?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Hellström; [2016]
    Nyckelord :en skola för alla; inkludering; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera ett antal pedagogers uppfattningar av begreppet extra anpassningar, hur de arbetar med extra anpassningar, samt hur det har påverkat deras arbete med att stödja elever i svårigheter på ett antal grundskolor i en mindre kommun i södra Norrland. Forskningsfrågorna lyder: Hur identifieras elevernas behov av stödinsatser? Hur tolkas begreppet extra anpassningar av pedagogerna? Hur arbetar pedagogerna kring extra anpassningar och hur följs insatserna upp? Den metod som använts i studien är kvalitativa intervjuer som genomfördes med nio klasslärare och tre specialpedagoger på fyra olika grundskolor i den valda kommunen. LÄS MER

  5. 5. Jag vet vad jag kan och inte kan! Betydelse av elevers delaktighet vid utformningen av stödinsatser i matematikämnet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Sernestrand; Håkan Sernestrand Lind; [2015-05-21]
    Nyckelord :matematik; delaktighet; inkludering; åtgärdsprogram; kön;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur delaktiga berörda elever är vid utformning av särskilt stöd och extra anpassningar i matematik samt hur de värderar att få vara delaktiga. Syftet är även att belysa skillnaden mellan pojkar och flickor i detta avseende samt även mel-lan olika åldersgrupper. LÄS MER