Sökning: "Skola som arena"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden Skola som arena.

  1. 1. Kost-och hälsoundervisning i grundskolan En jämförelsestudie mellan niondeklassare i två svenska skolor respektive en finsk skola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Marisanna Korhonen; Elin Larsson; Emma Luhanka; [2021-10-22]
    Nyckelord :kostvanor; kostundervisning; niondeklassare; näringslära; hälsoundervisning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förses vi kontinuerligt med olika budskap relaterade till mat och ätande. Utan en tillräcklig kunskap inom ämnet är det svårt att veta hur man ska förhålla sig tillallinformation. LÄS MER

  2. 2. FULL SERVICE COMMUNITY SCHOOLS - En litteraturöversikt om att organisera (vissa) barns och ungas tid mot anställningsbarhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; [2021-09-24]
    Nyckelord :litteraturöversikt; full service community school; anställningsbarhet; Skola som arena; samverkan; marknadsorientering;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera vilket problem den tidigare forskningen ser Full Service Community Schools (FSCS) som en lösning på. I både Europa och USA är FSCS en vanlig modell för samverkansprojekt mellan skola och offentliga, privata och idéburna organisationer. LÄS MER

  3. 3. Från främjande till tämjande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pär Franzén; Ola Lundin; [2021-05-24]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Förberedelse; Övergång; Anställningsbarhet; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : I själva övergången mellan skola och arbetsliv situeras vägledaren. Dessa ska symbolisera den totala kompetens särskolans elever utvecklat och ska ha en djup insikt i elevernas intressen och förmågor för att på så sätt kunna hitta en meningsfull framtida sysselsättning, något som innebär en djup betydelse för individen. LÄS MER

  4. 4. "Det är liksom UT som gäller" : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa i årskurs 7-9 tolkar och bedömer ett kunskapskrav gällande friluftsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ylva Berg; Sannimaria Nymark; [2021]
    Nyckelord :friluftsliv; bedömning; outdoor education; kunskapskrav; skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur lärare i idrott och hälsa i årskurs 7-9 tolkar och bedömer kunskapskravet ”eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss/relativt god/god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler” (Skolverket, 2011, s.51) samt vad lärarna upplever påverkar sina möjligheter att behandla kunskapskravet. LÄS MER

  5. 5. Att ändra unga människors identitet - möjligheter och utmaningar till identitetsskapande inom en människoförändrande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Daniel Treviño; [2021]
    Nyckelord :Identitetsskapande; förändringsarbete; positioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien planerades som en studie inom människoförändrande arbete. I centrum skulle pedagoger och socionomers arbete mot att förändra elever, vars identitet hyser normaliseringar av, för skolan, normöverskridande beteenden. Dessa pedagoger och socionomer arbetar med eleverna inom en nystartad kommunal verksamhet vid namn Lots-teamet. LÄS MER